مشخصات مقاله عنوان نشریه: توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي (JOURNAL OF RESEARCH DEVELOPMENT IN NURSING & MIDWIFERY) اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1394 , دوره 12 , شماره 1 ; از صفحه 76 تا صفحه 84 . عنوان مقاله: احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان نویسندگان: سبزي زهرا, منچري حميده*, روياني زهرا, آريايي محمد, جعفري سيديعقوب, احمدي قربانعلي آدرس: * دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران چکیده: زمينه و هدف: از آنجا که احساس ذهني بهزيستي، حوزه اي از روانشناسي مثبت نگر است که تلاش مي کند ارزيابي شناختي و عاطفي زندگي افراد را مورد بررسي قرار دهد و با توجه به استرس هايي که دانشجويان پرستاري و مامايي در محيط باليني تجربه مي کنند، بررسي احساس ذهني بهزيستي مي تواند پايه اي جهت تقويت اين متغير با طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي باشد.روش بررسي: اين مطالعه از نوع توصيفي- مقطعي بوده که در سال 1392 انجام شد. نمونه گيري به شکل تصادفي ساده انجام شده و در اين مطالعه 104 دانشجوي پرستاري – مامايي ازسال هاي مختلف تحصيلي شرکت داشتند. ابزارجمع آوري اطلاعات شامل دو بخش: 1)مشخصات فردي 2) پرسشنامه احساس ذهني بهزيستي Keyes داراي سه حيطه: هيجاني، روانشناختي و اجتماعي بوده که بوسيله دانشجويان تکميل شد. جهت توصيف داده ها از ميانگين، انحراف معيارو جهت تجزيه و تحليل آماري از آزمون هاي T-test و ANOVA استفاده شد.يافته ها: يافته ها نشان داد ميانگين نمره کلي احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان پرستاري 203.20 و در دانشجويان مامايي 210.21 بوده است. ميانگين نمره احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان پرستاري در حيطه هيجاني (44.05)، در حيطه روانشناختي (93.40) و در حيطه اجتماعي (65.74) و ميانگين نمره احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان مامايي در حيطه هيجاني (45.72)، در حيطه روانشناختي (94.78) و در حيطه اجتماعي (69.55) بوده است ودر گروه پرستاري فقط جنس ارتباط معني داري با احساس ذهني بهزيستي داشته است (P<0.05).نتيجه گيري: با توجه به بالا بودن نمره کل احساس ذهني بهزيستي و حيطه هاي آن در دانشجويان پرستاري و مامايي، لذا تداوم و اتخاذ طراحي و اجراي برنامه هاي آموزشي در بعدهاي هيجاني، روانشناختي و اجتماعي دانشجويان جهت توانمند سازي ضروري مي باشد. کلید واژه: احساس ذهني بهزيستي(Q2)دانشجويان پرستاري و مامايي(Q2)دانشگاه علوم پزشکي گلستان(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سبک های تفکرانگیزش تحصیلیانگیزش پیشرفتراهبردهای یادگیری ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بهزيستي ذهني در دانشجويان دانشکده پرستاري و مامايي کاشانرابطه اضطراب اجتماعي و حمايت اجتماعي با احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان زنرابطه اضطراب اجتماعي، اميدواري و حمايت اجتماعي با احساس ذهني بهزيستي در دانشجويان تحصيلات تكميلي واحد علوم و تحقيقات خوزستاناحساس ذهني بهزيستي و فعاليت هاي مذهبي در گروهي از مسلماناناحساس ذهني بهزيستي، احساس ذهني بهزيستي و عوامل مرتبط با آن در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي گيلان مقالات همایشی مرتبط: رابطه هویت قومی و بهزیستی ذهنی در دانشجویان اقوام ایرانی رابطه بهزیستی معنوی و بهزیستی روانشناختی با کیفیت زندگی کارکنانرابطه بهزیستی ذهنی با میزان سازگاری زناشویی در دانشجویان متاهلرابطه خلاقیت و بهزیستی ذهنی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد یزد سال 1393اثربخشی آموزش خوش بینی بر سلامت روان و بهزیستی ذهنی دانشجویان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 66 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی