برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارتباط بين خودپنداره بدني، شاخص توده بدني و توانايي هاي ادراکي حرکتي در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: اين مطالعه به منظور بررسي ارتباط بين خودپنداره بدني، شاخص توده بدني و توانايي هاي ادراکي حرکتي در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله انجام شده است.
روش شناسي: در اين مطالعه مقطعي 300 نفر از دانش آموزان 11 ساله (144 دختر، 156 پسر) با ميانگين سن
10.75 سال و انحراف استاندارد 0.58 شهر نهاوند از طريق نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. قد و وزن دانش آموزان اندازه گيري شد و شاخص توده بدن محاسبه گرديد. براي ارزيابي خودپنداره بدني، پرسشنامه خودپنداره بدني (PQS) به کار برده شد. اين پرسشنامه خرده مقياس هاي صلاحيت، جذابيت بدني، قدرت و اعتماد به نفس را مي سنجد. توانايي هاي ادراکي حرکتي از طريق آزمون توانايي حرکتي برونينکز- اوزرتسکي بررسي شدند. اين آزمون شامل 8 خرده مقياس چابکي و سرعت دويدن، تعادل، هماهنگي دوسويه، قدرت، سرعت پاسخ، کنترل بينايي- حرکتي، هماهنگي اندام فوقاني و سرعت و چالاکي اندام فوقاني است.
يافته ها: داده ها نشان مي دهد جذابيت بدني و قدرت به شکل مثبت و شاخص توده بدني به شکل منفي با توانايي هاي ادراکي حرکتي همبستگي دارد. جذابيت بدني و شاخص توده بدني به طور معنادار مجموعا 9 درصد واريانس توانايي هاي ادراکي حرکتي را پيش بيني کرد. پسران نسبت به دختران به طور معناداري نمرات بالاتري در قدرت (
p=0.000) و اعتماد به نفس (p=0.008) دارند. در مقابل اختلاف معناداري بين گروه ها در صلاحيت، جذابيت بدني، شاخص توده بدني و توانايي ادراکي حرکتي ديده نمي شود.
بحث و نتيجه گيري: بر اساس مطالعه حاضر، تفاوت متغيرهاي موجود بين دختران و پسران در سن 11 سالگي لزوم توجه به اين تفاوت ها را براي برنامه ريزان بهداشتي و تربيت بدني دوچندان مي کند. از سوي ديگر نتايج اين مطالعه ارتباط تنگاتنگ و تاثير متقابل توانايي هاي ادراکي حرکتي، شاخص توده بدني و خودپنداره بدني در سن 11 سالگي را نشان مي دهد و بر اين اساس بايد بر لزوم و اهميت ارتقاء تمامي جنبه هاي رشدي کودکان تاکيد شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیروانی بروجنی، ش.، و سیفی، س. (1394). ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), 11(22), 133-140. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246000



Vancouver : کپی

شیروانی بروجنی شیما، سیفی سمیه. ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش). 1394 [cited 2021May12];11(22):133-140. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246000



IEEE : کپی

شیروانی بروجنی، ش.، سیفی، س.، 1394. ارتباط بین خودپنداره بدنی, شاخص توده بدنی و توانایی های ادراکی حرکتی در دانش آموزان دختر و پسر 11 ساله. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), [online] 11(22), pp.133-140. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246000.



 

 
بازدید یکساله 265 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی