برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير يادگيري آشکار و پنهان بر قابليت شناسايي خطا: آزمون فرضيه بازنمايي مبتني بر نمونه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه رفتار حرکتی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: تحقيقات مختلف نشان دادند که افراد مي توانند در يک محيط قاعده مند بدون توجه هوشيارانه ياد بگيرند. اين نوع يادگيري، يادگيري پنهان، در مقابل نوع مرسوم يادگيري، يادگيري آشکار قرار دارد. هدف از اين تحقيق، مقايسه تاثير يادگيري آشکار و پنهان بر اکتساب و يادداري تکليف زمانبندي پيش بين و قابليت شناسايي خطا است.
روش شناسي: تحقيق حاضر از نوع نيمه تجربي است. تعداد 30 دانشجوي 23-25 ساله بطور داوطلب در تحقيق شرکت کردند که به طور تصادفي در 3 گروه آزمايشي قرار گرفتند. به گروه يادگيري آشکار درباره وجود توالي تکراري در بخش مياني (در بين دو بخش تصادفي) اطلاعاتي داده شد. گروه يادگيري پنهان بدون تکليف ثانويه همين تکليف را بدون آگاهي از وجود توالي تکراري در بخش مياني اجرا کردند. به گروه سوم (يادگيري پنهان با تکليف ثانويه) همزمان با اجراي تکليف يک تکليف ثانويه داده شد. آزمودني ها پس از شرکت در پيش آزمون به مدت 3 روز و در هر روز 15 بلوک 18 کوششي را تمرين کردند و سپس در آزمون يادداري شرکت کردند. داده ها با روش تحليل واريانس عاملي مرکب (3 گروه
´ 3 آزمون) تحليل شد.
يافته ها: يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که در تمام گروه ها، بخش تکراري مياني نسبت به حداقل يکي از بخش هاي تصادفي تفاوت معني داري دارد (
p=0.0001). همچنين بين گروه ها در خطاي مطلق تفاوت معني داري وجود ندارد (p=0.393). با وجود اين که آزمودني ها در گروه هاي پنهان از وجود توالي هاي تکراري اطلاع نداشتند، اما به اندازه گروه آشکار ياد گرفتند. نتايج همچنين نشان مي دهد که گروه آشکار در قابليت شناسايي خطا نسبت به هر دو گروه پنهان به طور معني داري بهتر عمل کرده است (p=0.004).
بحث و نتيجه گيري: اين نشان مي دهد که تجربيات اجراي حرکتي، سطح يادگيري حرکتي فرد را افزايش مي دهد، حتي وقتي که افراد از اجزاء تکليف که باعث تغيير مي شوند، بي اطلاع باشند. لذا بر طبق يادگيري پنهان افراد مي توانند عملکردشان را به وسيله اين فرض که آن ها بازنمايي هاي مبتني بر نمونه را کسب کرده اند، درک کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عبدلی، ب.، و رمضان زاده، ح. (1394). تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), 11(22), 105-112. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245980



Vancouver : کپی

عبدلی بهروز، رمضان زاده حسام. تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش). 1394 [cited 2021August05];11(22):105-112. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245980



IEEE : کپی

عبدلی، ب.، رمضان زاده، ح.، 1394. تاثیر یادگیری آشکار و پنهان بر قابلیت شناسایی خطا: آزمون فرضیه بازنمایی مبتنی بر نمونه. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی (علوم حرکتی و ورزش), [online] 11(22), pp.105-112. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245980.



 

 
بازدید یکساله 417 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی