3 SID.ir | مقايسه تطبيقي نحوه اجراي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري کشورهاي امريکا، کانادا و استراليا و ارائه راهکارهاي پيشنهادي در برنامه درسي پرستاري ايران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تطبيقي نحوه اجراي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري کشورهاي امريکا، کانادا و استراليا و ارائه راهکارهاي پيشنهادي در برنامه درسي پرستاري ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: اخيرا استراتژي دانشجو محوري براي ارتقاي کيفيت آموزش پرستاري و رفع برنامه درسي سنتي مورد توجه دانشکده هاي پرستاري قرار گرفته است. هدف از انجام اين مطالعه، تعيين نحوه پياده سازي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري آمريکا، کانادا و استراليا و ارائه راهکارهاي پيشنهادي براي عملياتي کردن آن در برنامه درسي کارشناسي پرستاري ايران مي باشد.
روش: اين مطالعه تطبيقي به کمک الگوي بردي؛ داراي مراحل توصيف، تفسير، همجواري و مقايسه مي باشد. مجموعا 10 دانشکده برتر از سه کشور آمريکا، استراليا و کانادا به روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. معيار ورود به مطالعه، اجراي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري بود. ابزار جمع آوري داده ها، 5 مرحله اجراي استراتژي دانشجو محوري در مطالعه چنگيز و همکاران (2006) بود. اعتبار اسناد و مدارک جمع آوري شده از طريق نقد دروني و نقد بيروني بررسي شد. تجزيه و تحليل داده ها نيز براساس الگوي بردي انجام شد
.
يافته ها: براساس نحوه پياده سازي اين استراتژي، راههاي پيشنهادي پياده سازي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري ايران شامل آگاه نمودن دانشجو در سه مورد قوانين، تحولات دانشکده و پيشرفت تحصيلي- وجود مراکز تحقيقات دانشجويي- استفاده از روشهاي جديد و متعدد ياددهي و ارزشيابي- وجود مراکزي براي انجام مشاوره در زمينه هاي مختلف- بازنگري برنامه درسي براساس نظرات دانشجويان- انعطاف پذير بودن برنامه درسي و توجه به پيامدهاي آموزشي مي باشد
.
نتيجه گيري: راهکارهاي متعددي جهت پياده سازي استراتژي دانشجو محوري در برنامه درسي کارشناسي پرستاري در دانشکده هاي برتر پرستاري جهان وجود دارد که توجه به بومي سازي آنها، مي تواند سبب ارتقاي برنامه درسي کارشناسي پرستاري در ايران گردد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 133
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی