برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تعيين نياز هاي آموزشي اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي لرستان با تکنيک دلفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: تدارک و طراحي برنامه هاي آموزش مداوم، مطابق با نيازهاي آموزشي گروه هاي هدف، از اولويتهاي مهم اجراي برنامه ها بوده که همواره از طرف جامعه پزشکي مورد تاکيد قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در زمينه شناسايي نيازهاي آموزشي درکشور اندک است. هدف مطالعه حاضر، تعيين و اولويت بندي نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي لرستان بود.
روش: اين مطالعه پيمايشي به روش نياز سنجي دلفي طي سه مرحله در سال 1390 انجام شد. نيازهاي آموزشي توسط 40 نفراز اعضاي هيات علمي صاحب نظر از متخصصين باليني، پرستاري و مامايي، علوم پايه، بهداشت و پيراپزشکي (هر گروه10نفر) تعيين و اولويت بندي گرديدند، روش نمونه گيري مبتني بر هدف بود. سه پرسشنامه براي جمع آوري و امتياز بندي داده ها استفاده شد
.
يافته ها: پنج اولويتهاي اول نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي باليني شامل؛ جستجوي منابع، کتابخانه ديجيتالي، فن مقاله نويسي به زبان فارسي و انگليسي، روش تحقيق پيشرفته و روش تدريس مقدماتي وپيشرفته بود. همچنين نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي پرستاري ومامايي؛ مکالمه زبان انگليسي، ارسال مقالات به مجلات خارجي، کتابخانه ديجيتالي، روشهاي آموزش باليني و روشهاي نوين تدريس؛ تعيين شدند. نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي علوم پايه روش تدريس مقدماتي وپيشرفته، مقاله نويسي به زبان انگليسي، مهارتهاي تدريس، روش تهيه کتابهاي الکترونيک و سخنراني به زبان انگليسي و نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي بهداشت و پيراپزشکي جستجوي پيشرفته در منابع الکترونيکي و موتورهاي جستجوگر، روش تدريس پيشرفته، کتابخانه ديجيتالي، کلاسهاي مکالمه زبان انگليسي و دوره هاي آموزشي کار با دستگاههاي پيشرفته آناليز بود.
نتيجه گيري: بعضي از نيازهاي آموزشي در گروه ها مشترک بود، اما برحسب تجربه، رشته تخصصي و نقشهاي باليني، آموزشي و مديريتي تا حدودي تفاوت داشتند. تعيين و اولويت بندي نيازهاي آموزشي اعضاي هيات علمي دانشکده هاي مختلف مي تواند گام مهمي در طراحي برنامه هاي آموزشي متناسب با نيازهاي حرفه اي اساتيد باشد و کيفيت آموزش را ارتقا دهد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

طولابی، ط.، و شیخیان، ع.، و گله دار، ن.، و عنبری، خ.، و محمدی، ع.، و مجیدی مهر، م. (1394). تعیین نیاز های آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنیک دلفی. آموزش پرستاری, 4(2 (پیاپی 12)), 28-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245715



Vancouver : کپی

طولابی طاهره، شیخیان علی، گله دار نسرین، عنبری خاطره، محمدی عیسی، مجیدی مهر مجید. تعیین نیاز های آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنیک دلفی. آموزش پرستاری. 1394 [cited 2021August05];4(2 (پیاپی 12)):28-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245715



IEEE : کپی

طولابی، ط.، شیخیان، ع.، گله دار، ن.، عنبری، خ.، محمدی، ع.، مجیدی مهر، م.، 1394. تعیین نیاز های آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنیک دلفی. آموزش پرستاری, [online] 4(2 (پیاپی 12)), pp.28-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245715.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 194 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی