برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1394 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 105 تا صفحه 115 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش از طريق همسانان بر رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمايي (آموزش همسانان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يکي از راه هاي دستيابي به جامعه سالم، آموزش نوجوانان در زمينه رفتارهاي سالم است. اين مطالعه با هدف تعيين تاثير آموزش به شيوه همسانان بر رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان مدارس راهنمايي شهر بستک انجام شد.
مواد و روش ها: جمعيت مورد مطالعه دانش آموزان مدارس راهنمايي شهر بستک بودند. مطالعه به صورت نيمه تجربي انجام شد. 201 دانش آموز در گروه مداخله و 157 دانش آموز در گروه شاهد قرار گرفت. داده ها از طريق پرسشنامه استاندارد مقياس ارتقاي سلامت جوانان جمع آوري شد. اين پرسشنامه رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت را در شش حيطه شامل تغذيه، حمايت اجتماعي، مسووليت فردي سلامتي، ارزش گذاري سلامتي، ورزش و کنترل استرس ارزيابي مي کند. مداخله آموزشيار طريق همسانان انجام گرفت. داده ها قبل و دو ماه بعد از مداخله جمع آوري شد و با استفاده از
SPSS19 و آزمون هاي تي مستقل و تي زوجي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمرات رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت در گروه مداخله در مقايسه با قبل از آموزش در تمامي حيطه ها به جز حيطه ارزش گذاري سلامتي افزايش معناداري (در سطح
0.05) يافته بود (p>0.001اما در گروه شاهد در تمامي حيطه ها کاهش معناداري (p<0.05) در ميانگين اين رفتارها مشاهده شد. پس از مداخله آموزشي رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان در هر شش حيطه شامل تغذيه، حمايت اجتماعي، مسووليت پذيري فردي سلامتي، ارزش گذاري سلامتي، ورزش و کنترل استرس در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد اختلاف آماري معناداري داشت (p>0.001).
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد آموزش به شيوه همسانان مي تواند در تغيير رفتار نوجوانان به سمت رفتارهاي سالم موثر باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

احمدی زاده فینی، ا.، و مدنی، ع.، و علیزاده، ع.، و قنبرنژاد، ا.، و آقاملایی، ت. (1394). تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران, 3(2), 105-115. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245661



Vancouver : کپی

احمدی زاده فینی الهام، مدنی عبدالحسین، علیزاده علی، قنبرنژاد امین، آقاملایی تیمور. تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران. 1394 [cited 2021May16];3(2):105-115. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245661



IEEE : کپی

احمدی زاده فینی، ا.، مدنی، ع.، علیزاده، ع.، قنبرنژاد، ا.، آقاملایی، ت.، 1394. تاثیر آموزش از طریق همسانان بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت دانش آموزان مدارس راهنمایی (آموزش همسانان). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران, [online] 3(2), pp.105-115. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245661.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 218 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی