مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله علمي پژوهان اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 13 , شماره 1 ; از صفحه 52 تا صفحه 60 . عنوان مقاله: مقايسه رضايت از زندگي دانش آموزان نابينا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادي شهر همدان در سال 1392 نویسندگان: شمسايي فرشيد, اشتراني فاطمه*, اشتراني الهام آدرس: * مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران چکیده: مقدمه: يکي از شاخص هاي بهداشت رواني ميزان رضايت از زندگي است که بر کيفيت زندگي افراد تاثير مي گذارد و از آنجا که کودکان استثنايي ويژگي ها و توانايي هاي متفاوتي با کودکان عادي دارند ممکن است رضايت از زندگي آنها تحت تاثير نوع و ميزان ناتواني آنها قرار گيرد. هدف از اين پژوهش مقايسه رضايت از زندگي در دانش آموزان نابينا، ناشنوا و عادي مدارس شهر همدان در سال 1392 است.روش کار: در اين مطالعه مقطعي، 21 دانش آموز نابينا و 66 دانش آموز ناشنوا بصورت سرشماري و 174 دانش آموز عادي مدارس شهر همدان با نمونه گيري تصادفي خوشه اي در سال 1392 مورد بررسي قرار گرفتند. جمع آوري داده ها با استفاده از مقياس چندوجهي رضايت از زندگي دانش آموزان (Multidimensional Students Life Satisfaction Scale) انجام گرفت، داده ها با آزمون هاي آماري T-student و ANOVA و به وسيله نرم افزار SPSS نسخه 18 تحليل شدند.يافته ها: نتايج آزمون T نشان داد ميزان رضايت از زندگي دو گروه دانش آموزان عادي و استثنايي يکسان نمي باشد و اختلاف معناداري وجود دارد. همچنين نتايج آزمون ANOVA نشان داد که ميزان رضايت از زندگي سه گروه دانش آموزان نابينا، ناشنوا و عادي نيز يکسان نمي باشد و اختلاف معناداري وجود دارد (P<0.05). بين ابعاد ميزان رضايت از زندگي سه گروه دانش آموزان نيز تفاوت معني داري يافت شد (P<0.05).نتيجه گيري: نتايج نهايي نشان داد که بيشترين ميزان رضايت از زندگي در دانش آموزان عادي و کمترين ميزان رضايت از زندگي در دانش آموزان نابينا وجود دارد که در مداخلات ارتقاي سلامت نياز به توجه بيشتر و برنامه ريزي هاي خاص تري دارند. کلید واژه: رضايت از زندگي(Q2)نابينا(Q2)ناشنوا(Q2)دانش آموزان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حمایت اجتماعیسلامت عمومیشادکامیسلامت رواناختلالات رفتارینابیناییعملکرد ریاضیصبحانهسبک های اسنادیبازی های رایانه ایسبک اسنادرشد اجتماعیدانش آموزان دخترنوجواناندانشجویاندانش آموز ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان دختر دبيرستاني نابينا، ناشنوا و عادي شهر تهرانبررسي مقايسه اي عزت نفس در دانش آموزان عادي و نابينابررسي و مقايسه تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر ميزان رضايت از زندگي دانش آموزانبررسي مقايسه زبان بياني دريافتي دانش آموزان عادي و نابينامقايسه سبک هاي اسنادي و تاب آوري در دانش آموزان با اختلال يادگيري خاص، نابينا و عادي مقالات همایشی مرتبط: پیش بینی کننده های روان شناختی رضایت از زندگی در والدین دانش آموزان دختربررسی رضایت از زندگی، همدلی و سبک های هویت در دانش آموزان قلدر و عادیپیش بینی کننده های روانشناختی رضایت از زندگی در دانش آموزانمقایسه سبک های دلبستگی و هوش هیجانی دانش آموزان نابینا با دانش آموزان عادیتاثیر مهارت های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناشنوا و نابینا-شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1394-1393 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 134 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی