4 SID.ir | مقايسه رضايت از زندگي دانش آموزان نابينا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادي شهر همدان در سال 1392

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه رضايت از زندگي دانش آموزان نابينا و ناشنوا با دانش آموزان مدارس عادي شهر همدان در سال 1392

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: يکي از شاخص هاي بهداشت رواني ميزان رضايت از زندگي است که بر کيفيت زندگي افراد تاثير مي گذارد و از آنجا که کودکان استثنايي ويژگي ها و توانايي هاي متفاوتي با کودکان عادي دارند ممکن است رضايت از زندگي آنها تحت تاثير نوع و ميزان ناتواني آنها قرار گيرد. هدف از اين پژوهش مقايسه رضايت از زندگي در دانش آموزان نابينا، ناشنوا و عادي مدارس شهر همدان در سال 1392 است.
روش کار: در اين مطالعه مقطعي، 21 دانش آموز نابينا و 66 دانش آموز ناشنوا بصورت سرشماري و 174 دانش آموز عادي مدارس شهر همدان با نمونه گيري تصادفي خوشه اي در سال 1392 مورد بررسي قرار گرفتند. جمع آوري داده ها با استفاده از مقياس چندوجهي رضايت از زندگي دانش آموزان
(Multidimensional Students Life Satisfaction Scale) انجام گرفت، داده ها با آزمون هاي آماري T-student و ANOVA و به وسيله نرم افزار SPSS نسخه 18 تحليل شدند.
يافته ها: نتايج آزمون T نشان داد ميزان رضايت از زندگي دو گروه دانش آموزان عادي و استثنايي يکسان نمي باشد و اختلاف معناداري وجود دارد. همچنين نتايج آزمون ANOVA نشان داد که ميزان رضايت از زندگي سه گروه دانش آموزان نابينا، ناشنوا و عادي نيز يکسان نمي باشد و اختلاف معناداري وجود دارد (P<0.05). بين ابعاد ميزان رضايت از زندگي سه گروه دانش آموزان نيز تفاوت معني داري يافت شد (P<0.05).
نتيجه گيري: نتايج نهايي نشان داد که بيشترين ميزان رضايت از زندگي در دانش آموزان عادي و کمترين ميزان رضايت از زندگي در دانش آموزان نابينا وجود دارد که در مداخلات ارتقاي سلامت نياز به توجه بيشتر و برنامه ريزي هاي خاص تري دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 132
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی