مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانش شناسي (علوم كتابداري و اطلاع رساني و فناوري اطلاعات) اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 7 , شماره 26 ; از صفحه 67 تا صفحه 77 . عنوان مقاله: امکان سنجي پياده سازي خدمات مرجع از راه دور در کتابخانه هاي مرکزي واحدهاي منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامي نویسندگان: سليماني محمدرضا* آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرند چکیده: هدف: هدف از اين پژوهش، امکان سنجي پياده سازي خدمات مرجع از راه دور در کتابخانه هاي مرکزي واحدهاي منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامي است.روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردي است که به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري پژوهش شامل دانشجويان تحصيلات تکميلي، کتابداران و مديران کتابخانه هاي مرکزي واحدهاي دانشگاهي منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامي بود. بر اساس فرمول تعيين حجم نمونه کوکران 380 دانشجو به روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي نسبتي انتخاب شدند. اما با توجه به محدود بودن تعداد کتابداران و مديران، در اين دو گروه نمونه گيري صورت نگرفته و به روش سرشماري بررسي شدند. ابزار گردآوري داده ها سه پرسشنامه محقق ساخته کاربران، کتابداران، و مديران بود که روايي هر سه پرسشنامه توسط متخصصان کتابداري و اطلاع رساني تاييد شده و براي تعيين پايايي آنها از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد.يافته ها: يافته هاي تحقيق نشان داد ميزان آشنايي و استفاده دانشجويان از فن آوري هاي مرتبط با خدمات مرجع از راه دور متوسط به بالا بود. بيش از 50% آنها خدمت مرجع غيرحضوري را ترجيح دادند. ميزان آشنايي کتابداران با فناوري هاي مرتبط با خدمات مرجع از راه دور و نيز مهارت هاي ارائه خدمات مرجع از راه دور در سطح مطلوب بود. وضعيت کتابخانه ها از نظر امکانات و تجهيزات و نيز بودجه مورد نياز کافي نبود.نتيجه گيري: با توجه به يافته هاي پژوهش، علي رغم وضعيت مطلوب نيروي انساني، به دليل فقدان امکانات و تجهيزات مورد نياز و نيز بودجه لازم، در حال حاضر امکان ارائه خدمات مرجع راه دور در کتابخانه هاي مورد بررسي وجود ندارد. کلید واژه: امکان سنجي(Q3)خدمات مرجع از راه دور(Q2)دانشگاه آزاد اسلامي(Q3)کتابخانه مرکزي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: اکوتوریسمتوریسمبرنامه ریزیگردشگریسواد اطلاعاتیدانشگاهدانشگاه تهراندانشگاه تبریز ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: کاربرد گسترش عملکرد کيفيت (QFD) در ارتقاي کيفيت خدمات بخش مرجع کتابخانه مرکزي دانشگاه الزهرا (س)خدمات مرجع از راه دور در كتابخانه هاي مجازيامکان سنجي ايجاد خدمات مرجع الکترونيکي با ديدگاه کاربر محور مطالعه موردي: کتابخانه مرکزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهرانبررسي ضرورت ايجاد خدمات مرجع الکترونيکي در کتابخانه مرکزي و مرکز اسناد دانشگاه تهران با ديدگاه کاربر محوربررسي انواع خدمات مرجع در کتابخانه هاي مرکزي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي مقالات همایشی مرتبط: بررسی رابطه مولفه های هوش فرهنگی بر کیفیت خدمات ارائه شده توسط مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندراننقش هویت اجتماعی در انتخاب نوع گروه مرجع دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاهبررسی فناوری اطلاعات (وب 2) بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهبررسی وضعیت کتابخانه ها جهت پیاده سازی نظام پیشنهادها: مطالعه موردی کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاه ها در ایران، یک مطالعه کتابخانه ای ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 64 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی