مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي اطلاعات شماره: تابستان 1394 , دوره 16 , شماره 2 (پياپي 60) ; از صفحه 24 تا صفحه 33 . عنوان مقاله: رابطه راهبردهاي شناختي ـ فراشناختي و ويژگي هاي جمعيت شناختي با عملکرد تحصيلي دانشجويان نویسندگان: بابائي اميري ناهيد, كجباف محمدباقر*, مظاهري محمدمهدي, منشئي غلامرضا, طالبي هوشنگ آدرس: * دانشگاه اصفهان چکیده: هدف از اين پژوهش تعيين رابطه راهبردهاي شناختي ـ فراشناختي با عملکرد تحصيلي و بررسي عوامل موثر بر آنها از قبيل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطي دانشجويان بود. روش پژوهش، توصيفي و از نوع همبستگي بود. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه آزاد واحد يادگار امام (ره) شهر ري که در نيمسال اول 93-1392 مشغول به تحصيل بودند، مي گرديد (22904=N). با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي 378 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هاي اطلاعات شخصي و راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (MSLQ) بود. براي تحليل داده ها از رگرسيون، ضريب همبستگي پيرسون، آزمون تي و تحليل واريانس يکطرفه استفاده شد. نتايج بيانگر رابطه مثبت و معنادار بين راهبردهاي شناختي و فراشناختي با عملکرد تحصيلي دانشجويان بود (P<0.05). بين عملکرد تحصيلي با کاربرد راهبردهاي شناختي و فراشناختي در دانشجويان از نظر شغل، رشته و تعداد ترم هاي مشروطي تفاوت معناداري وجود داشت (P<0.05). اما از نظر جنسيت و مصرف دارو تفاوت معناداري بين دانشجويان وجود نداشت. کلید واژه: راهبردهاي شناختي و فراشناختي(Q1)عملکرد تحصيلي(Q2)ويژگي هاي جمعيت شناختي دانشجويان(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عزت نفسموفقیت تحصیلیپیشرفت تحصیلیفرسودگی تحصیلی ارجاعات: ارتباط راهبردهاي يادگيري شناختي و فراشناختي، ساختار هدف هاي ادراك شده كلاس و هوش معنوي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان پرستاري بررسي رابطه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي يادگيري خودگردان با عملکرد تحصيلي در دانشجويان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز بررسي سهم عوامل انگيزشي بر استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي در فرآيند يادگيري پايايي و روايي پرسشنامه راهبردهاي يادگيري آكسفورد (SILL) رابطه راهبردهاي يادگيري خود- تنظيمي و باورهاي انگيزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان نقش خودکارآمدي، اهداف پيشرفت، راهبردهاي يادگيري و پايداري در پيشرفت تحصيلي در درس رياضي دانش آموزان سال سوم متوسطه (رشته رياضي) شهر تهران مقالات نشریه ای مرتبط: رابطه ميزان استفاده از راهبردهاي شناختي و فراشناختي با پيشرفت تحصيلي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه علوم انتظامي رابطه تفکر انتقادي، راهبردهاي فراشناختي و مديريت زمان با عملکرد تحصيلي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهوازتدوين مدل اندازه گيري راهبردهاي شناختي و فراشناختي يادگيريراهبردهاي شناختي و فراشناختي و تاثير آن بر موفقيت تحصيلي در دانشجويان پرستاريارتباط راهبردهاي شناختي، فراشناختي و تعاملات دانشجويان در آموزش مجازي با پيشرفت تحصيلي مقالات همایشی مرتبط: برسی راهبردهای شناختی و فراشناختی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اوزرابطه بین راهبردهای یادگیری، راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزانبررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه های گلستان در سال 1392بررسی اثر علی خودکارآمدی و راهبردهای شناختی و فراشناختی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر رشته تجربی مدارس دولتی ناحیه 2 ارومیهبررسی وضعیت آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه در دانشجویان پزشکی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 156 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی