برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  23 , شماره  6 ; از صفحه 92 تا صفحه 98 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه حافظه کاري- ديداري در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتايان عادي: پژوهشي در افراد بدون زبان اشاره

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، 35 کیلومتری جاده نبریز- مراغه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، کدپستی: 5375171379
 
چکیده: 

زمينه و هدف: نقص شنوايي در افراد ناشنوا و کم شنوا علاوه بر مهارت هاي ارتباطي، بسياري از توانايي هاي شناختي آن ها از جمله حافظه را تحت تاثير قرار مي دهد. از اين رو هدف پژوهش حاضر، مقايسه حافظه کاري- ديداري در دانش آموزان ناشنوا، کم شنوا با همتايان عادي بود.
روش بررسي: در پژوهش حاضر که از نوع علي- مقايسه اي بود، با استفاده از آزمون
Andre Rey ، 60 دانش آموز آسيب ديده شنوايي (30 ناشنوا و 30 کم شنوا) با 30 دانش آموز عادي به عنوان گروه بهنجار که بر اساس جنس، هوش، پايه تحصيلي و وضعيت اجتماعي- اقتصادي همتا شده بودند، مورد مقايسه قرار گرفتند.
يافته ها: يافته ها نشان داد، بين گروه عادي با دو گروه ناشنوا و کم شنوا تفاوت معني دار وجود دارد
(p<0.05)، که ميانگين گروه عادي از دو گروه ديگر بيشتر بود. اما تفاوت بين دو گروه آسيب ديده معني دار نبود (p>0.05).
نتيجه گيري: نتايح نشان داد که کارکرد دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا در تکليف حافظه کاري- ديداري نسبت به همتايان عادي خود، ضعيف تر است اما دو گروه ناشنوا و کم شنوا عملکرد يکساني داشتند. بنابراين با شناسايي و درک بهتر عوامل تاثيرگذار بر پيشرفت اين توانايي شناختي، مي توان با ارائه راه کارهاي جديد آموزشي، بسياري از عقب افتادگي هاي اين گروه از افراد، در زمينه هاي مختلف شناختي را بهبود بخشيد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تنگستانی زاده، ف.، و احمدی، ع. (1393). مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 23(6), 92-98. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245198



Vancouver : کپی

تنگستانی زاده فریده، احمدی عزت اله. مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1393 [cited 2021July30];23(6):92-98. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245198



IEEE : کپی

تنگستانی زاده، ف.، احمدی، ع.، 1393. مقایسه حافظه کاری- دیداری در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتایان عادی: پژوهشی در افراد بدون زبان اشاره. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 23(6), pp.92-98. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245198.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 194 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی