برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  23 , شماره  6 ; از صفحه 57 تا صفحه 65 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه راه کارهاي تصحيح مکالمه با برخي مهارت هاي شناختي زباني کودکان کم شنواي متوسط شهر اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، کدپستی: 33133-61357
 
چکیده: 

زمينه و هدف: مهارت هاي تصحيح مکالمه براي برقراري موفقيت آميز ارتباط کلامي دوطرفه، ضروري هستند. اختلالات شناختي زباني مي تواند بر اين مهارت ها تاثير منفي داشته باشد. با توجه به مسائل ويژه شناختي زباني کودکان کم شنوا و کمبود اطلاعات درباره راه کارهاي تصحيح مکالمه آن ها، اين مطالعه انجام شد.
روش بررسي: در اين پژوهش مقطعي
58 کودک کم شنواي متوسط (38 پسر و 20 دختر) با دامنه سني7-6 سال از شهر اهواز شرکت داشتند. فراواني به کارگيري راه کارهاي تصحيح مکالمه، امتياز هوش، حافظه، واژه يابي، غناي واژگاني و ميانگين طول جمله از طريق آزمون هاي شناختي زباني در 10 موقعيت مکاني به دست آمد. آناليز داده ها در نسخه 18 نرم افزار SPSS با آزمون هاي t مستقل، پيرسون و رگرسيون لجستيک انجام شد.
يافته ها: بين به کارگيري راه کار شفاف سازي و هوش ارتباطي اجتماعي رابطه مستقيم
(p=0.045) و بين به کارگيري انواع راه کارهاي تصحيح مکالمه و توانمندي هاي زباني کودکان کم شنواي متوسط همبستگي مستقيم (p<0.05) ديده شد.
نتيجه گيري: کودکان کم شنواي متوسط شش تا هفت ساله از راه کار تکرار کردن، بيشتر از ساير راه کارها براي اصلاح مکالمه استفاده کردند. با افزايش يک واحد در توانايي واژه يابي يا افزايش يک واحد در ميانگين طول جمله کودکان مورد مطالعه، مي توان انتظار داشت که يک واحد بر ميزان استفاده از راه کار تکرار کردن افزوده مي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زمانی، پ.، و موسوی، س.، و امامی، س.، و عابدینی، س.، و فرهمندفر، ف.، و تشکری، ا. (1393). رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 23(6), 57-65. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245194



Vancouver : کپی

زمانی پیمان، موسوی سیده مریم، امامی سیده فاطمه، عابدینی سارا، فرهمندفر فاطمه، تشکری اشرف. رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1393 [cited 2021May08];23(6):57-65. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245194



IEEE : کپی

زمانی، پ.، موسوی، س.، امامی، س.، عابدینی، س.، فرهمندفر، ف.، تشکری، ا.، 1393. رابطه راه کارهای تصحیح مکالمه با برخی مهارت های شناختی زبانی کودکان کم شنوای متوسط شهر اهواز. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 23(6), pp.57-65. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245194.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی