4 SID.ir | مقايسه رواني کلام و درک داستان در دانش آموزان داراي هوش مرزي و عادي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه رواني کلام و درک داستان در دانش آموزان داراي هوش مرزي و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، شهرری، میدان فرمانداری، خیابان تبلیغات اسلامی، درمانگاه فرهنگیان شهید ابوذری، کلینیک گفتاردرمانی، کدپستی: 1843713414
 
چکیده: 

زمينه و هدف: دانش آموزان داراي هوش مرزي مهارت هاي روايي و درکي متفاوتي دارند. اين پژوهش به مقايسه نارواني ها و درک داستان در دانش آموزان مرزي و دانش آموزان عادي و بررسي رابطه بين اين متغيرها پرداخته است.
روش بررسي: در يک مطالعه مقطعي
30 دانش آموز داراي هوش مرزي با 25 دانش آموز عادي مقايسه شدند. جامعه آماري دانش آموزان 6 تا 13 ساله شهر تهران بود. نمونه گيري تصادفي طبقه اي از مدارس منطقه سه براي انتخاب افراد به کار رفت. براي ارزيابي دانش آموزان از روايت تصويري، آزمون درک داستان پژوهشگرساخته، و براي تحليل داده ها آزمون من ويتني يو، آناليز کوواريانس و آزمون همبستگي اسپيرمن استفاده شد.
يافته ها: دانش آموزان داراي هوش مرزي نارواني کلمه اي
(p=0.005) و نارواني عبارتي (p=0.01) بيشتري نسبت به دانش آموزان عادي توليد کردند. ضمنا آن ها در درک داستان (p<0.002) ضعيف تر عمل کردند. بين نارواني عبارتي و درک داستان (r=-0.21) رابطه معني داري وجود داشت.
نتيجه گيري: دانش آموزان داراي هوش مرزي در روايت گري نارواني هاي بيشتري را نشان مي دهند و در درک داستان نيز ضعيف تر هستند. رابطه منفي بين درک داستان و نارواني ها وجود دارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی