برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  23 , شماره  6 ; از صفحه 1 تا صفحه 16 .
 
عنوان مقاله: 

رشد هيجاني در کودکان کم شنوا: بيانات چهره اي، بازشناسي هيجاني، قواعد تظاهر، هيجانات آميخته و نظريه ذهن خواني (مقاله مروري)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، کدپستی: 1985713834
 
چکیده: 

زمينه و هدف: مطالعات مختلف نشان مي دهد که کودکان کم شنوا در مقايسه با کودکان عادي مشکلاتي را در کليه ابعاد رشد هيجاني شامل بيان چهره اي، بازشناسي هيجاني، قواعد تظاهري، فهم هيجانات آميخته و متضاد و نظريه ذهن خواني نشان مي دهند. هدف مقاله حاضر مروري بر پژوهش هاي انجام گرفته در زمينه بررسي مشکلات رشد هيجاني در کودکان کم شنوا بود.
يافته هاي اخير: برخي يافته ها نشان مي دهند در سنين پايين عملکرد کودکان کم شنوا مشابه عملکرد کودکان شنواست. در بررسي قواعد تظاهري در کودکان کم شنوا مي توان اذعان کرد الگوي پاسخ دهي کودکان کم شنوا ممکن است نشان دهنده مشکلات آنان در درک حالات ذهني نباشد، بلکه ناشي از ناتواني آنان از بيان کردن دلايل خود در اين موقعيت ها باشد. به طور کلي يافته هاي تحقيقاتي نشان مي دهد که فهم و درک هيجاني در جنبه ها و ابعاد مختلف با توانايي هاي ارتباط زباني کودک مرتبط است
.
نتيجه گيري: الگوي نتايج به دست آمده بر مبناي فرضيه مکالمات، مبين اين است که کودکان ناشنوا در بيشتر ابعاد رشد هيجاني مانند تفسير و تشخيص هيجانات چهره اي، عملکردي مشابه همسالان شنوا دارند اما اين کودکان در فهم قواعد تظاهري و نظريه ذهن خواني که در آن تجربه مکالمات نقش اساسي دارد عملکرد ضعيف تري داشتند. يافته هاي اخير به طور کلي نشان مي دهد که زبان نقشي اساسي در رشد هيجاني کودکان دارد و بنابراين کودکان ناشنوا در مقايسه با کودکان شنوا عملکرد ضعيف تري دارند
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

موللی، گ.، و ایمانی، م. (1393). رشد هیجانی در کودکان کم شنوا: بیانات چهره ای, بازشناسی هیجانی, قواعد تظاهر, هیجانات آمیخته و نظریه ذهن خوانی (مقاله مروری). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 23(6), 1-16. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245189



Vancouver : کپی

موللی گیتا، ایمانی معصومه. رشد هیجانی در کودکان کم شنوا: بیانات چهره ای, بازشناسی هیجانی, قواعد تظاهر, هیجانات آمیخته و نظریه ذهن خوانی (مقاله مروری). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1393 [cited 2021July26];23(6):1-16. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245189



IEEE : کپی

موللی، گ.، ایمانی، م.، 1393. رشد هیجانی در کودکان کم شنوا: بیانات چهره ای, بازشناسی هیجانی, قواعد تظاهر, هیجانات آمیخته و نظریه ذهن خوانی (مقاله مروری). (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 23(6), pp.1-16. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245189.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 379 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی