مشخصات مقاله عنوان نشریه: (شنوايي شناسي) auditory and vestibular research اطلاعات شماره: 1393 , دوره 23 , شماره 5 ; از صفحه 86 تا صفحه 93 . عنوان مقاله: رابطه هوش هيجاني مادران با نظريه ذهن در دانش آموزان کم شنوا نویسندگان: شيخ محمدي عباس*, رضايي ميرحصاري علي, سليماني سروه آدرس: * تهران، بزرگراه جلال آل احمد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، کدپستی: 1445983861 چکیده: زمينه و هدف: دانش آموزان کم شنوا نسبت به دانش آموزان عادي در رسيدن به نظريه ذهن دچار تاخير دارند. يکي از عوامل تاثيرگذار در رشد توانايي نظريه ذهن تعامل والد- کودک است. هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني مادر بر توانايي دانش آموزان کم شنوا در توانايي نظريه ذهن بود.روش بررسي: در اين مطالعه که به روش همبستگي انجام شد، 40 دانش آموز کم شنواي عميق با محدوده سني 14-8 سال انتخاب شدند. روش گردآوري داده ها از طريق انجام آزمون روي دانش آموزان با استفاده از تکاليف باور غلط و پرسش نامه هوش هيجاني بود. پرسش نامه هوش هيجاني توسط مادران تکميل شد. براي تحليل داده ها از روش همبستگي پيرسون و رگرسيون چندمتغيره استفاده شد.يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين نمره کلي تکاليف باور غلط دانش آموزان کم شنوا و نمرات مادران آنان در هوش هيجاني و مولفه هاي آن همبستگي معني داري وجود ندارد (p>0.01). نتايج تحليل رگرسيون چندمتغيره نيز نشان داد که نمرات مادران در هوش هيجاني و مولفه هاي آن قادر به پيش بيني نمرات دانش آموزان در تکاليف باور غلط نيست (p>0.01).نتيجه گيري: بنابراين مي توان نتيجه گرفت که بين هوش هيجاني مادران دانش آموزان کم شنوا و توانايي نظريه ذهن فرزندانشان رابطه معني داري از نظر آماري وجود ندارد و هوش هيجاني مادران نمي تواند نمرات دانش آموزان را در تکاليف باور غلط پيش بيني کند. کلید واژه: هوش هيجاني(Q2)نظريه ذهن(Q2)دانش آموزان کم شنوا(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: عملکرد تحصیلیسلامت عمومیعزت نفسشادکامیخودآگاهیاختلال نافرمانی مقابله ایکنش های اجراییمهارت اجتماعی ارجاعات: MATERNAL EMOTIONAL STYLES AND CHILD SOCIAL ADJUSTMENT: ASSESSMENT, CORRELATES, OUTCOMES AND GOODNESS OF FIT IN EARLY CHILDHOOD PARENTING ATTITUDES AND CHILDREN'S UNDERSTANDING OF MIND: A COMPARISON OF KOREAN AMERICAN AND ANGLO-AMERICAN FAMILIES PEER RELATIONSHIPS OF CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS RELATIONS BETWEEN MATERNAL INPUT AND THEORY OF MIND UNDERSTANDING IN DEAF CHILDREN تحول شناختي کودکان ناشنوا بر اساس نظريه ذهن رابطه هوش هيجاني مادران با توانايي نظريه ذهن کودکان مقايسه هوش هيجاني و سلامت رواني دانشجويان با روابط عاطفي آنان در خانواده مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي رابطه بين هوش معنوي و هوش هيجاني دانش آموزان دختر منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهرانرابطه هوش هيجاني مادران با توانايي نظريه ذهن کودکانبررسي رابطه هوش هيجاني با موفقيت تحصيلي دانش آموزانرابطه بين هوش هيجاني و سلامت ذهني دانش آموزانمقايسه رابطه افسردگي مادران و هوش هيجاني دختران نوجوان شنوا و ناشنواي شهر اصفهان مقالات همایشی مرتبط: جو خانواده و هوش هیجانی دانش آموزانمقایسه هوش هیجانی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلیپیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان بر اساس حمایت اجتماعیرابطه هوش هیجانی و هوش شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزانپیش بینی میزان مشارکت ورزشی دانش آموزان مقطع متوسطه از طریق هوش هیجانی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 55 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی