برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1393 , دوره  23 , شماره  5 ; از صفحه 78 تا صفحه 85 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط بين آگاهي واج شناختي و نمره ديکته در دانش آموزان پايه اول ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده توانبخشی، مرکز آموزشی رزمجومقدم، گروه گفتاردرمانی، کدپستی: 9813664855
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آگاهي واج شناختي متشکل از سه مولفه آگاهي از هجا، آگاهي از واحدهاي درون هجايي و آگاهي از واج بخش مهمي از زبان دريافتي و بياني و از جمله پيش نيازهاي مهمي است که روند رشد و فراگيري مهارت هاي خواندن و نوشتن را از طريق رمزگذاري هاي دوباره واج شناختي تسهيل مي کند. تعدادي از پژوهش هاي انجام شده در زبان هاي مختلف ارتباط بين آگاهي واج شناختي و ديکته را نشان داده اند. هدف از اين پژوهش بررسي اين ارتباط در دانش آموزان پايه اول ابتدايي در زبان فارسي بود.
روش بررسي: مطالعه مقطعي حاضر روي 400 نفر از دانش آموزان پايه اول ابتدايي (209 دختر و 191 پسر) انجام شد. ابتدا در هر کلاس آزمون اگاهي واج شناختي به صورت انفرادي از هر دانش آموز به عمل آمد، سپس آزمون ديکته به صورت گروهي براي آن کلاس اجرا شد. همبستگي بين آزمون آگاهي واج شناختي و زيرآزمون هاي آن با ديکته با استفاده از مدل رگرسيون ساده و تعيين تفاوت بين دو جنس با استفاده از آزمون
t مستقل مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: بين آزمون آگاهي واج شناختي و آزمون ديکته با ضريب همبستگي 0.82 ارتباط معني دار وجود داشت
(p<0.001) و از بين زيرآزمون ها، آگاهي از واج بيشترين (r=0.34) و آگاهي از قافيه کمترين همبستگي (r=0.12) را با آزمون ديکته داشتند. بين گروه دختران و پسران در آزمون هاي انجام شده تفاوت وجود داشت (p<0.05).
نتيجه گيري: با توجه به ارتباط نزديک اگاهي واج شناختي با نمره ديکته، افزايش توانمندي کودکان در زمينه آگاهي واج شناختي، مي تواند به افزايش توانايي کودک در ديکته کمک کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سلطانی نژاد، ن.، و سلطانی نژاد، ف.، و آشتاب، ف.، و محمدی، م. (1393). بررسی ارتباط بین آگاهی واج شناختی و نمره دیکته در دانش آموزان پایه اول ابتدایی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 23(5), 78-85. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245187



Vancouver : کپی

سلطانی نژاد نسیبه، سلطانی نژاد فاطمه، آشتاب فهیمه، محمدی مهدی. بررسی ارتباط بین آگاهی واج شناختی و نمره دیکته در دانش آموزان پایه اول ابتدایی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1393 [cited 2021May10];23(5):78-85. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245187



IEEE : کپی

سلطانی نژاد، ن.، سلطانی نژاد، ف.، آشتاب، ف.، محمدی، م.، 1393. بررسی ارتباط بین آگاهی واج شناختی و نمره دیکته در دانش آموزان پایه اول ابتدایی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 23(5), pp.78-85. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=245187.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی