4 SID.ir | ساخت و بررسي پايايي نسخه فارسي آزمون اعداد دايکوتيک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ساخت و بررسي پايايي نسخه فارسي آزمون اعداد دايکوتيک منفرد در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان انقلاب، بعد از پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه شنوایی شناسی، کدپستی: 1148965141
 
چکیده: 

زمينه و هدف: اگرچه آزمون اعداد دايکوتيک دوتايي براي بررسي سيستم پردازش شنوايي مرکزي افراد بزرگسال مناسب است اما آزمون اعداد دايکوتيک منفرد به دليل سادگي براي کودکان مناسب تر است. اين پژوهش با هدف ساخت آزمون حاضر به زبان فارسي و يافتن مقادير هنجار مقدماتي آن در کودکان انجام شد.
روش بررسي: نسخه فارسي آزمون حاضر از 3 ليست 25 عددي مختلف براي ارزيابي در هر يک از مراحل يادآوري آزاد، پاسخ دهي هدايت شده به گوش راست و پاسخ دهي هدايت شده به گوش چپ تشکيل شده است. اعداد هر ليست به صورت دايکوتيک روي لوح فشرده ضبط شدند. مطالعه مقطعي حاضر روي 126 پسر 7 تا 9 سال انجام شد. پايايي آزمون با تکرار ارزيابي ها در 29 نفر از نمونه ها، دو تا چهار هفته پس از انجام آزمون اوليه مورد بررسي قرار گرفت
.
يافته ها: ميانگين امتيازهاي گوش راست و گوش چپ به ترتيب از حدود 95.79 و 89.69 درصد در هفت سالگي به حدود 98.59 و 96.29 درصد در هشت سالگي افزايش يافت و ميانگين ميزان برتري گوش راست از حدود 6.13 درصد در هفت سالگي به حدود دو درصد در هشت سالگي کاهش يافت
(p= 0.001). تفاوت محسوسي بين امتيازهاي حاصل از دو مرحله يادآوري آزاد و پاسخ دهي هدايت شده مشاهده نشد (p> 0.05). ثبات بالايي بين نتايج حاصل از آزمون اوليه و آزمون مجدد ديده شد (p> 0.05).
نتيجه گيري: نسخه فارسي آزمون حاضر از پايايي مطلوبي براي ارزيابي پسران 7 تا 9 ساله برخوردار است و مي تواند براي بررسي تلفيق دو گوشي در دانش آموزان پسري که در اين محدوده سني قرار مي گيرند استفاده شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 136
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی