4 SID.ir | تاثير بازي هاي زبان شناختي بر مهارت هاي نحوي کودکان کم شنواي کاربر سمعک

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير بازي هاي زبان شناختي بر مهارت هاي نحوي کودکان کم شنواي کاربر سمعک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان شناسی، کدپستی: 9177948974
 
چکیده: 

زمينه و هدف: رشد و ارتقاي سطح مهارت هاي دستوري کودکان کم شنواي کاربر سمعک مستلزم به کارگيري برنامه هاي آموزشي و توانبخشي مناسب است. اين پژوهش با هدف بررسي تاثير بازي هاي زبان شناختي بر رشد مهارت هاي دستوري کودکان کم شنواي استفاده کننده از سمعک انجام شد.
روش بررسي: ده کودک کم شنواي پنج تا هفت ساله که همگي از سمعک استفاده مي کردند به صورت تصادفي به دو گروه پنج نفره شاهد و مورد تقسيم شدند. پژوهش از نوع مداخله اي، به صورت پيش آزمون- پس آزمون انجام شد و مداخله در
12 جلسه با استفاده از بازي هاي زبان شناختي اجرا شد. به منظور بررسي ميزان هوش اين کودکان از آزمون هوش Raven و براي بررسي ميزان مهارت هاي دستوري اين کودکان در پيش و پس از مداخله از آزمون رشد زبان-3 استفاده شد.
يافته ها: با مقايسه ميانگين مهارت هاي نحوي در گروه شاهد و مورد مشخص شد تفاوت ميانگين گروهي که بازي هاي زبان شناختي را دريافت کرده اند در مهارت هاي نحوي
(p= 0.001) و در هر سه خرده مهارت درک دستوري (p= 0.013)، تقليد جمله (p= 0.006) و تکميل دستوري (p<0.001) به لحاظ آماري معني دار است. به اين معني که آموزش بازي هاي زبان شناختي بر بهبود مهارت هاي نحوي و در خرده مهارت هاي درک دستوري، تقليد جمله و تکميل دستوري کودکان کم شنوا که مداخله را دريافت کرده بودند، اثربخش بود.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مهارت هاي دستوري به روش بازي درماني با رويکرد بازي هاي زبان شناختي مي تواند مشکلات نحوي شامل درک و فهم جملات و ساختارهاي نحوي و همچنين فهميدن و به کارگيري اشکال تکواژشناختي را در کودکان کم شنواي کاربر سمعک بهبود بخشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 119
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی