6 SID.ir | حافظه کاري واجي و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده (مقاله مروري)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

حافظه کاري واجي و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده (مقاله مروري)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، کدپستی: 1985713834
 
چکیده: 

زمينه و هدف: مطالعات بسياري نشانگر ارتباط تنگاتنگ حافظه کاري و زبان در جمعيت کودکان عادي و جمعيت هاي دچار اختلالات رشد زبان از جمله کودکان کاشت حلزون شده است. مروري بر اين مطالعات از آن رو ضروري است که نه تنها روشنگر چگونگي چنين ارتباطي است، بلکه مي تواند ديدگاه جامع تري در زمينه آموزش و درمان اين افراد فراهم آورد. اين مطالعه با هدف بررسي ويژگي هاي حافظه کاري واجي و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.
يافته هاي اخير: در اين مقاله، پژوهش هايي که به بررسي ويژگي هاي حافظه کاري واجي و ارتباط آن با توانمندي هاي زبان کودکان کاشت حلزون شده پرداخته بودند، مرور شدند. پژوهش ها نشان داده است که علاوه بر متغيرهاي جمعيت شناختي، حافظه کاري واجي عامل ديگري است که بر پيامدهاي زباني کودکان کاشت حلزون شده تاثير مي گذارد. کودکان کاشت حلزون شده در مقايسه با کودکان طبيعي، فراخناي حافظه کوتاه تري دارند
.
نتيجه گيري: تصور مي شود که ضعف در درون داد حسي شنيداري اوليه و تحريکات زباني که منجر به مشکلاتي در پردازش و مرور ذهني اطلاعات شنيداري در حافظه کاري واجي مي شود، عامل اصلي فراخناي حافظه کوتاه در اين کودکان باشد. از طرفي مشکلات حافظه کاري واجي مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر توانمندي هاي زباني کودکان کاشت حلزون شده داشته باشد. بنابراين به منظور ارائه روش هاي درماني جامع و مناسب به کودکان مبتلا به افت شنوايي، بايد به وجود چنين ارتباط دوسويه اي بين زبان و حافظه توجه کرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 151
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی