مشخصات مقاله عنوان نشریه: (شنوايي شناسي) auditory and vestibular research اطلاعات شماره: 1393 , دوره 23 , شماره 5 ; از صفحه 1 تا صفحه 13 . عنوان مقاله: حافظه کاري واجي و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده (مقاله مروري) نویسندگان: حارث آبادي فاطمه, شيرازي طاهره سيما* آدرس: * تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه گفتاردرمانی، کدپستی: 1985713834 چکیده: زمينه و هدف: مطالعات بسياري نشانگر ارتباط تنگاتنگ حافظه کاري و زبان در جمعيت کودکان عادي و جمعيت هاي دچار اختلالات رشد زبان از جمله کودکان کاشت حلزون شده است. مروري بر اين مطالعات از آن رو ضروري است که نه تنها روشنگر چگونگي چنين ارتباطي است، بلکه مي تواند ديدگاه جامع تري در زمينه آموزش و درمان اين افراد فراهم آورد. اين مطالعه با هدف بررسي ويژگي هاي حافظه کاري واجي و ارتباط آن با زبان در کودکان کاشت حلزون شده انجام شد.يافته هاي اخير: در اين مقاله، پژوهش هايي که به بررسي ويژگي هاي حافظه کاري واجي و ارتباط آن با توانمندي هاي زبان کودکان کاشت حلزون شده پرداخته بودند، مرور شدند. پژوهش ها نشان داده است که علاوه بر متغيرهاي جمعيت شناختي، حافظه کاري واجي عامل ديگري است که بر پيامدهاي زباني کودکان کاشت حلزون شده تاثير مي گذارد. کودکان کاشت حلزون شده در مقايسه با کودکان طبيعي، فراخناي حافظه کوتاه تري دارند.نتيجه گيري: تصور مي شود که ضعف در درون داد حسي شنيداري اوليه و تحريکات زباني که منجر به مشکلاتي در پردازش و مرور ذهني اطلاعات شنيداري در حافظه کاري واجي مي شود، عامل اصلي فراخناي حافظه کوتاه در اين کودکان باشد. از طرفي مشکلات حافظه کاري واجي مي تواند تاثيرات نامطلوبي بر توانمندي هاي زباني کودکان کاشت حلزون شده داشته باشد. بنابراين به منظور ارائه روش هاي درماني جامع و مناسب به کودکان مبتلا به افت شنوايي، بايد به وجود چنين ارتباط دوسويه اي بين زبان و حافظه توجه کرد. کلید واژه: حافظه کاري(Q1)کاشت حلزون(Q2)کودکان(Q3)زبان(Q2)آسيب شنوايي(Q2)حافظه کوتاه مدت(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: بازی درمانیتوجه پایدارکارکردهای اجراییحافظه فعالسمعکوالدینفلج مغزیکم شنواییکودکان دبستانیشیوعکودکدانش آموزانشعرمعناادبیاتتمدنسبک های تفکررشد اجتماعیکم شنواحافظه کاریتلاطمحافظه آشکارهیپوکامپحافظه ارجاعات: ACOUSTIC CHARACTERISTICS OF THE SPEECH OF YOUNG COCHLEAR IMPLANT USERS: A COMPARISON WITH NORMAL-HEARING AGE-MATES COCHLEAR IMPLANTATION IN CHILDREN: CURRENT STATUS COGNITIVE FACTORS AND COCHLEAR IMPLANTS: SOME THOUGHTS ON PERCEPTION, LEARNING, AND MEMORY IN SPEECH PERCEPTION EXAMINING THE RELATIONSHIP BETWEEN WORD LEARNING, NONWORD REPETITION, AND IMMEDIATE SERIAL RECALL IN ADULTS IS AGE AT IMPLANT THE ONLY FACTOR THAT COUNTS? THE INFLUENCE OF WORKING MEMORY ON LEXICAL AND GRAMMATICAL DEVELOPMENT IN CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS IS WORKING MEMORY TRAINING EFFECTIVE? A META-ANALYTIC REVIEW MEASURES OF WORKING MEMORY SPAN AND VERBAL REHEARSAL SPEED IN DEAF CHILDREN AFTER COCHLEAR IMPLANTATION REHABILITATION FACTORS CONTRIBUTING TO IMPLANT BENEFIT IN CHILDREN SHORT-TERM AUDITORY MEMORY IN CHILDREN USING COCHLEAR IMPLANTS AND ITS RELEVANCE TO RECEPTIVE LANGUAGE SOME MEASURES OF VERBAL AND SPATIAL WORKING MEMORY IN EIGHT- AND NINE-YEAR-OLD HEARING IMPAIRED CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS SPEECH RECOGNITION, WORKING MEMORY AND CONVERSATION IN CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS SPEECH TIMING AND WORKING MEMORY IN PROFOUNDLY DEAF CHILDREN AFTER COCHLEAR IMPLANTATION THE IMPACT OF SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT ON WORKING MEMORY IN CHILDREN WITH ADHD COMBINED SUBTYPE THE MAGICAL NUMBER 4 IN SHORT TERM MEMORY: A RECONSIDERATION OF MENTAL STORAGE CAPACITY WORKING MEMORY AND LANGUAGE: AN OVERVIEW WORKING MEMORY IN DEAF CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS: CORRELATIONS BETWEEN DIGIT SPAN AND MEASURES OF SPOKEN LANGUAGE PROCESSING WORKING MEMORY INTERVENTION PROGRAMS FOR ADULTS: A SYSTEMATIC REVIEW WORKING MEMORY LIMITATIONS IN CHILDREN WITH SEVERE LANGUAGE IMPAIRMENT WORKING MEMORY SPANS AS PREDICTORS OF SPOKEN WORD RECOGNITION AND RECEPTIVE VOCABULARY IN CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS WORKING MEMORY TRAINING FOR CHILDREN WITH COCHLEAR IMPLANTS: A PILOT STUDY WORKING MEMORY: LOOKING BACK AND LOOKING FORWARD بررسي و مقايسه توليد همخوانها در گفتار کودکان کاشت حلزون شده مقايسه برخي توانايي هاي كاربرد شناختي كودكان فارسي زبان كم شنواي شديد 4 تا 6 ساله با همسالان شنوا مقايسه دانش آموزان آسيب ديده شنوايي شديد تلفيقي و دانش آموزان شنواي مقطع راهنمايي در درک ترکيبات استعاري مقايسه درك تركيبات استعاري بين دانش آموزان آسيب ديده شنوايي با دانش آموزان شنوا در مقطع راهنمايي مقالات نشریه ای مرتبط: مروري بر تحول گفتار و زبان در کودکان ناشنوا پس از کاشت حلزون (مقاله مروري)بررسي تنوع واژگاني و پيچيدگي نحوي گفتار کودکان9-8 ساله پس از کاشت حلزون شنواييساخت آزمون حافظه کاري و ارزيابي حافظه کاري در کودکان داراي پروتز کاشت حلزونبررسي حافظه کاري واجي و ديداري و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتي 6 تا 12 سالهحافظه کاري واجي و سرعت پردازش شنيداري در کودکان مبتلا به آسيب ويژه زباني (مقاله مروري) مقالات همایشی مرتبط: روند تحول حافظه کاری در کودکان پیش دبستانیتاثیر و چگونگی استفاده از ادبیات کودکان برای آموزش زبان فارسی به کودکان غیرفارسی زبان بررسی تاثیر ظرفیت حافظه کاری کودکان پیش دبستانی بر ادراک زماننقش حافظه در آموزش زبان خارجیبررسی عملکرد تعادلی کودکان کم شنوای استفاده کننده از کاشت حلزون و سمعک ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی