5 SID.ir | بررسي ارتباط تقاضاي روبروي واحدهاي توليدي با تقاضاي مصرف کنندگان گوشت در ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط تقاضاي روبروي واحدهاي توليدي با تقاضاي مصرف کنندگان گوشت در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

تقاضاي روبروي واحد توليدي به لحاظ تئوريکي به تقاضاي خرده فروشي و همچنين رفتار عوامل بازاريابي مرتبط مي باشد. اگرچه مطالعات مختلف تقاضا را در سطح خرده فروشي مورد توجه قرار داده اند اما کمتر به تقاضا در سطح توليد کننده توجه شده است. در اين مطالعه کشش تقاضاي مشتق شده گوشت گوسفند، گاو و گوساله و مرغ در سيستم کامل تقاضاي گوشت بصورت رگرسيون هاي ظاهرا نامرتبط (SURE) براي دوره زماني 91-1363 تخمين زده شد. گوسفند، گاو و گوساله و مرغ زنده به عنوان نهاده اي در فرآيند تبديل و بازاريابي گوشت آماده طبخ در سطح خرده فروشي محسوب مي شوند بنابراين تقاضاي مشتق شده با تقاضاي خرده فروشي و عوامل بازاريابي مرتبط مي باشد، لذا در اين مطالعه کشش جانشيني بين دام و نهاده هاي بازاريابي معنادار بوده و براي گوسفند 0.26، گاو و گوساله 0.38 و مرغ 0.32 محاسبه شد. اين کشش ها در تخمين کشش تقاضاهاي مشتق شده لحاظ شد و با روش سنتي حاشيه ي بازاريابي (ثابت فرض شدن سهم نهاده هاي بازاريابي) مورد مقايسه قرار گرفت. نتايج نشان داد که کشش تقاضاهاي مشتق شده حساسيت بيشتري نسبت به کشش محاسباتي روش سنتي دارد. کشش خودقيمتي تابع تقاضاي مشتق شده براي گوسفند -0.922، گاو و گوساله -0.775 و مرغ -0.716 محاسبه شد که حساسيت کمتري نسبت به تقاضاي خرده فروشي دارند. هر تغيير و مداخله بر يک بازار، حاشيه ي بازارهاي ديگر را تحت تاثير قرار خواهد داد. لذا سياست هايي که منجر به تغيير در قيمت مزرعه (يا خرده فروشي) يک گوشت شده، تغيير حاشيه گوشت هاي ديگر را نيز به دنبال خواهد داشت بنابراين مطابق نتايج اين مطالعه ضروري است که کشش هاي ذکر شده براي سياستگذار مشخص شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 172
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی