4 SID.ir | بررسي مزيت نسبي توليد کشمش در استان زنجان و تعيين ساختار بازار داخلي آن

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مزيت نسبي توليد کشمش در استان زنجان و تعيين ساختار بازار داخلي آن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
 
چکیده: 

هدف آرماني اين تحقيق شناسايي توانمندي هاي استان زنجان در توليد و صادرات محصول کشمش است. در اين راستا ساختار بازار داخلي محصول کشمش در ايران و نيز مزيت نسبي توليد اين محصول در استان زنجان مورد بررسي قرار گرفته است. بخشي از اطلاعات مورد نياز به طريق پرسشنامه و بخشي ديگر از سايت هاي FAO و ... جمع آوري شده اند. در اين مطالعه از ماتريس تحليل سياستي (PAM) و شاخص RCA براي محاسبه مزيت نسبي و نيز شاخص هاي CRn و HHI براي تعيين ساختار بازار استفاده شده است. نتايج به دست آمده از ماتريس تحليل سياستي (PAM) حاکي از آن است که توليد کشمش در استان زنجان داراي مزيت نسبي مي باشد (DRC=0.68) و همچنين توليد اين محصول داراي سودآوري اجتماعي (NSP=5,631,358.7) و منفعت اجتماعي (SCB=69.0) است. نتايج حاکي از يارانه غيرمستقيم بر نهاده هاي قابل تجارت (NPIC=0.69) و ماليات غيرمستقيم بر محصول(NPC=0.14)  است. مالياتي که دولت به صورت غيرمستقيم بر محصول در نظر گرفته است (EPC=0.68)بيش از يارانه اي است که بابت نهاده ها پرداخت مي نمايد. نتايج بيانگر وجود مزيت نسبي در تجارت کشمش است (RCA=12.36) و در نهايت نتايج نشان مي دهند بازار کشمش ايران به صورت انحصار چندجانبه است (CR4=49.43)، (HHI=9.729).

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 82
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی