5 SID.ir | رابطه فضاي مجازي (اينترنت) با تغييرات فرهنگي و ديني کاربران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه فضاي مجازي (اينترنت) با تغييرات فرهنگي و ديني کاربران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: تغيير يا دگرگوني فرهنگي، فرآيندي است که بدان وسيله اجزاء مختلف يک فرهنگ با گذشت زمان تغيير و تعديل مي پذيرد اينترنت به عنوان رسانه موجبات تغييرات فرهنگي را فراهم کند. از اين جهات، اينترنت به افراد ميدان مي دهد تا عقايد، نظريات و ارزش هايشان را به ديگران عرضه کنند. هدف اصلي اين پژوهش، بررسي رابطه فضاي مجازي (اينترنت) با تغييرات فرهنگي و ديني کاربران مي باشد.
روش پژوهش: اين پژوهش از نظر هدف کاربردي، از نظر نوع داده ها کمي، از نظر نحوه گردآوري داده ها توصيفي از نوع همبستگي و از نظر شيوه اجرا پيمايشي است. جامعه آماري پژوهش شامل 28000 نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران مي باشد، که از اين تعداد 380 نفر با استفاده از جدول «کرجس مورگان» به روش نمونه گيري تصادفي ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند.
يافته ها: نتايج حاصل از پژوهش نشان داد که بين ميزان استفاده کاربران از اينترنت و تغييرات فرهنگي، تغييرات سبک زندگي و تغييرات قوميتي در آنان رابطه معناداري وجود دارد، اما بين ميزان استفاده کاربران از اينترنت و تغييرات ديني آنان رابطه معناداري وجود ندارد.
نتيجه گيري: از منظر تغييرات فرهنگي و ديني، ظهور جامعه اطلاعاتي و شبکه اي متاثر از گسترش فناوري هاي ارتباطي، اطلاعاتي و فضاي مجازي موجب بسط و گسترش فضاي عمومي و اجتماعي جوامع و کشورها شده است، که اين امر منجر به تقويت «فرديت جديد» با نيازها، تمايلات، ذائقه ها، نگرش ها و ارزش هاي جديدي شده است ولي اين امر منجر به اين نشده است که باورها و مفروضات هسته فرهنگي جامعه ايراني که ريشه ديني دارد، دچار گسست و از هم پاشيدگي در نتيجه اين تغييرات گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 397
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی