5 SID.ir | بررسي تاثير ابعاد فرهنگي جهاني شدن بر فرهنگ زنان (مطالعه موردي: دانشجويان دختر دانشکده مديريت و حسابداري؛ دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير ابعاد فرهنگي جهاني شدن بر فرهنگ زنان (مطالعه موردي: دانشجويان دختر دانشکده مديريت و حسابداري؛ دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: فرآيند جهاني شدن به واسطه ابزارهاي فن آوري خود، شيوه هاي زندگي متفاوت و ايده هايي نو پيش روي زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير ابعاد فرهنگي جهاني شدن بر سه مولفه فرهنگي در زنان ايراني (هويت، اخلاق و پوشش).
روش تحقيق: اين پژوهش در دو سطح توصيفي و تحليلي از نوع پيمايشي و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 
351 نفر به روش نمونه گيري تصادفي ساده از بين دانشجويان دختر دانشکده مديريت و حسابداري واحد تهران جنوب به تعداد 4023 نفر در سال 1392 به دست آمده است.
يافته ها: با توجه به نتايج حاصله از برازش سه معادله رگرسيوني مي توان گفت جهاني شدن فرهنگي بر هر سه متغير هويت، اخلاقيات و پوشش تاثير دارد. بنابراين فرضيه هاي اصلي تاييد مي گردد. رابطه منفي بين متغير ابعاد فرهنگي جهاني شدن با هويت زنان؛ رابطه منفي و معكوس بين متغير ابعاد فرهنگي جهاني شدن با پوشش زنان ايراني و رابطه معناداري بين متغير بعد فرهنگي جهاني شدن با اخلاق زنان وجود دارد
.
نتيجه گيري: ابعاد فرهنگي جهاني شدن شامل هويت، پوشش و اخلاق بر زنان و فرهنگ زندگي آنان تاثيرگذار است و تاثير آن به نوع عملکرد مسوولان و سياست گذاران بستگي دارد. عدم درک شرايط جديد و تمهيدات لازم توسط سياست گذاران در برخورد فعالانه با موج جهاني شدن، منجر به روند تهديدي آميز براي فرهنگ زنان و تضعيف آن خواهد شد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 158
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی