4 SID.ir | مقايسه اثر آموزش تن آرامي و دلبستگي بر فراواني افت تک گير و تغييرپذيري ضربان به ضربان قلب جنين در مادران نخست باردار

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه اثر آموزش تن آرامي و دلبستگي بر فراواني افت تک گير و تغييرپذيري ضربان به ضربان قلب جنين در مادران نخست باردار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)
 
چکیده: 

زمينه و هدف: الگوي ضربان قلب جنين يکي از مهم ترين معيارهاي مورد ارزيابي در آزمون بدون استرس است. اين مطالعه به منظور مقايسه اثر دو روش کاهنده اضطراب، آموزش تن آرامي و مهارت هاي دلبستگي بر فراواني افت تک گير و تغييرپذيري ضربان به ضربان قلب جنين انجام شد.
روش بررسي: در اين کارآزمايي باليني 126 زن نخست باردار به روش تصادفي در سه گروه 42 نفري کنترل، تن آرامي و دلبستگي قرار گرفتند. پس از 4 هفته مداخله آزمون بدون استرس، دو مرتبه، 30 دقيقه قبل از شروع کلاس و 30 دقيقه پس از پايان کلاس انجام و آزمون کرانلي نيز انجام شد. در گروه کنترل آزمون بدون استرس يک مرتبه در هفته چهارم انجام گرديد
.
يافته ها: فراواني افت اسپوراديک ضربان قلب جنين در گروه هاي آموزش دلبستگي، تن آرامي و کنترل قبل از مداخله به ترتيب
23.8 درصد، 19 درصد و 21.4 درصد بود. پس از انجام مداخلات در گروه آموزش دلبستگي مادر و جنين، فراواني افت تک گير (11.9 درصد) گزارش شد. کاهش تعداد افت ضربان قلب جنين پس از مداخلات دلبستگي از لحاظ آماري معني دار نبود. پس از انجام مداخلات تن آرامي 95.2 درصد (40 مورد) بدون افت ضربان قلب جنين و 4.8 درصد (2 مورد) دچار افت شدند (P<0.05).
نتيجه گيري: کاهش فراواني افت تک گير ضربان قلب جنين و افزايش تغييرپذيري ضربان به ضربان قلب جنين در هر دو گروه مداخله مشاهده شد و در مداخله آموزش تن آرامي ارتباط معني دار بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 137
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی