4 SID.ir | اثرات بازگشتي ناشي از بهبود کارايي مصرف بنزين و گازوئيل در ايران با تاکيد بر بخش حمل و نقل: رويکرد مدل تعادل عمومي قابل محاسبه

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثرات بازگشتي ناشي از بهبود کارايي مصرف بنزين و گازوئيل در ايران با تاکيد بر بخش حمل و نقل: رويکرد مدل تعادل عمومي قابل محاسبه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

بنزين و گازوئيل داراي مصرف بالايي در اقتصاد ايران به ويژه بخش حمل و نقل هستند از اين رو ضروري است تا تمهيدات جدي براي ارتقاي بخط کارايي مصرف اين دو فرآورده نفتي در رشته فعاليت هاي مختلف (به خصوص حمل و نقل و زيربخش هاي آن) به قصد کنترل مصرف آنها انديشيده شود. بحث مربوط به بهبود کارايي مصرف بنزين و گازوئيل با دغدغه اي به نام اثرات بازگشتي همراه است که طي آن، کاهش اوليه مصرف بنزين و گازوئيل در نتيجه بهبود کارايي تا اندازه اي خنثي مي شود. طبيعي است بي توجهي به اثرات بازگشتي باعث ناکارآمدي سياست هاي بهينه سازي مصرف بنزين و گازوئيل خواهد شد. وجود اثرات بازگشتي و اندازه گيري اين اثرات همچنين ميزان تغييرات در سطح فعاليت زيربخش هاي حمل و نقل در اثر بهبود 10 درصدي کارايي مصرف بنزين و گازوئيل موضوعات مورد بررسي پيش رو است. با توجه به اثرگذاري بهبود کارايي بر کل اقتصاد، براي نيل به اهداف مدنظر از مدل CGE استفاده شده که با استفاده از ماتريس حسابداري اجتماعي 1385 شبيه سازي شده است. نتايج اجراي مدل نشان مي دهد به دنبال بهبود 10 درصدي کارايي مصرف بنزين و گازوئيل، اثرات بازگشتي در رشته فعاليت هاي مختلف وجود دارد به طوري که در مورد بنزين و گازوئيل در رشته فعاليت «حمل و نقل جاده اي» به ترتيب با 27.45 درصد و 25.21 درصد بيشترين اثرات بازگشتي حاصل مي آيد. همچنين متوسط کل اثرات بازگشتي در مورد بنزين برابر با 12.95 درصد و در مورد گازوئيل برابر با 13.79 درصد بوده است. 12.95 درصد بدين معني است که 12.95 درصد از کاهش اوليه تقاضاي بنزين -در نتيجه بهبود کارايي- با توجه به اثرات بازگشتي خنثي شده است. نکته قابل توجه آن است که در نتيجه بهبود 10 درصدي کارايي مصرف بنزين و گازوئيل، حمل و نقل ريلي (به عنوان يکي از زيربخش هاي حمل و نقل) داراي بيشترين افزايش در سطح فعاليت (13.4 درصد) بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 110
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی