5 SID.ir | اثربخشي آموزش فلسفه به شيوه حلقه کندوکاو بر پرسش گري و نگرش به خلاقيت در دانش آموزان نابينا

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش فلسفه به شيوه حلقه کندوکاو بر پرسش گري و نگرش به خلاقيت در دانش آموزان نابينا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

زمينه: هدف برنامه آموزش فلسفه به کودکان ايجاد چالش هاي فکري است و نقش مهمي در ايجاد تفکر خلاق دارد.
هدف: پژوهش حاضر به بررسي تاثير اجراي برنامه فلسفه براي کودکان بر بهبود پرسش گري و نگرش به خلاقيت در دانش آموزان دختر و پسر نابينا سنين 11-9 سال در شهر يزد پرداخته است
.
روش: تعداد 28 نفر دختر و پسر نابينا، (14 نفر گروه آزمايش و 14 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه شيوه سنجش توانايي پرسش گري و نگرش به خلاقيت استفاده شد. در اين پژوهش از روش آزمايشي پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، استفاده شد و سپس از روش کلاس داري به شيوه حلقه کندوکاو شارپ - ليپمن و از داستان هاي فکري فليپ کم و رابرت فيشر بهره گرفته شد.
يافته ها: داده هاي به دست آمده با استفاده از تحليل کوواريانس تجزيه و تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد که اجراي برنامه آموزش فلسفه براي کودکان با روش حلقه کندوکاو در بهبود پرسش گري و نگرش به خلاقيت دختران و پسران نابينا موثر است
.
نتيجه گيري: آموزش فلسفه به کودکان در تقويت پرسش گري، تفکر انتقادي و خلاقيت در کودکان نابينا نقش مهمي دارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 171
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی