3 SID.ir | بررسي عوامل تسهيل کننده و بازدارنده آموزش باليني موثر از ديدگاه دانشجويان باليني دانشگاه علوم پزشکي بوشهر در سال 1389

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عوامل تسهيل کننده و بازدارنده آموزش باليني موثر از ديدگاه دانشجويان باليني دانشگاه علوم پزشکي بوشهر در سال 1389

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
 
چکیده: 

از محيط باليني به عنوان اثرگذارترين محيط آموزشي براي کسب مهارت هاي باليني و دانش ياد مي شود. شناسايي مسايل موجود در آموزش باليني و اقدام در جهت اصلاح آن ها نقش به سزايي در دستيابي به اهداف آموزشي دارد. هدف از اين پژوهش بررسي ديدگاه دانشجويان باليني در زمينه شناسايي موانع و عوامل تسهيل کننده در آموزش باليني بوده است. اين پژوهش يک مطالعه توصيفي_تحليلي است که در سال 1389 انجام شد. جامعه پژوهش را 147 نفر از دانشجويان رشته هاي پزشکي، پرستاري و مامايي دوره کارآموزي و کارورزي باليني در دانشگاه علوم پزشکي بوشهر تشکيل دادند. نمونه گيري به صورت سرشماري از کليه دانشجويان انجام گرديد. داده ها از طريق پرسش نامه روا و پايا جمع آوري گرديد. نتايج نشان داد که 42.4% از دانشجويان، کارآموز و 56.5% کارورز بودند و 84.8% از آن ها به رشته خود علاقه داشتند. 97.9% از دانشجويان خوش رويي استاد در پاسخ به دانشجو را مهمترين عامل تسهيل گر در آموزش باليني خود مي دانستند، در حالي که 91.36% مهمترين عامل بازدارنده را عدم وجود بخش هاي استاندارد و امکانات مناسب مي دانستند. نگرش دانشجويان نسبت به عوامل تسهيل کننده (P<0.001) و بازدارنده (P<0.001) بين رشته هاي تحصيلي مختلف تفاوت معناداري داشت. نگرش نسبت به عوامل تسهيل گر و بازدارنده در آموزش باليني بين دو جنس، مقطع تحصيلي کارآموزي و کارورزي و افراد مجرد و متاهل تفاوت معناداري نداشت. (P>0.05) نتايج نشان داد که اقدام جهت بهبود و استانداردسازي بخش ها و همچنين تمرکز بر بهبود مهارت هاي ارتباطي اساتيد و دانشجويان موجب تقويت عوامل تسهيل کننده يادگيري در محيط باليني مي گردد و زمينه ساز تربيت افراد ماهر و ارائه خدمات مراقبتي با کيفيت بالا مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 225
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی