5 SID.ir | چالش هاي موجود در آموزش باليني اصول و فنون دانشجويان کارشناسي پرستاري يک مطالعه کيفي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

چالش هاي موجود در آموزش باليني اصول و فنون دانشجويان کارشناسي پرستاري يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

شرايط موثر بر آموزش و يادگيري باليني، به ويژه درس اصول و فنون پرستاري، مي تواند در کسب صلاحيت مهارت هاي اوليه باليني تاثير داشته باشد. مطالعه حاضر، با هدف شناسايي وضعيت موجود آموزش باليني اصول و فنون در ميان دانشجويان پرستاري دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز صورت گرفت. مطالعه حاضر، يک مطالعه کيفي با رويکرد تحليل محتوا و شيوه بحث گروه هاي متمرکز و با مشارکت 42 نفر از کليه افراد ذي نفع شامل: مديران، مدرسان و مربيان، دانشجويان و پرستاران بود. پس از تحليل داده هاي حاصل از مصاحبه هاي بحث متمرکز، کدهاي مختلف استخراجشده بر اساس تفاوت ها و شباهت ها، مقايسه شدند و در زيرطبقات و طبقات قرار داده شدند. در نهايت، چهار درون مايه (تم)، شامل: «برنامه و برنامه ريزي منسجم»، «مديريت ارتباطات انساني»، «محدود کننده ها و تسهيل کننده ها» و «ادراکات و احساسات» استخراج گرديد. انسجام ناکافي برنامه و اجراي برنامه آموزشي، مديريت ناکافي روابط درون و برون سازماني، عدم درک مناسب دانشجو از موقعيت و هم چنين عدم کنترل مناسب محدود کننده ها و استفاده ناکافي از تسهيل کننده ها در آموزش و بالين، آموزش اصول و فنون را با چالش هاي عمده اي مواجه کرده است. مشارکت کنندگان با توجه به تجارب مديريتي، آموزشي، باليني و يادگيري خود، بر ضرورت ايجاد اصلاحات به صورت مشارکتي، به منظور رفع نارسايي ها و بازسازي فرآيند آموزش باليني اصول و فنون، توافق نظر داشتند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 129
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی