4 SID.ir | بررسي تاثير شيوه آموزشي تلفيقي هنر بر خلاقيت و يادگيري دانش آموزان پسر سال اول دبستان

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير شيوه آموزشي تلفيقي هنر بر خلاقيت و يادگيري دانش آموزان پسر سال اول دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
 
چکیده: 

يکي از مهم ترين وظايف نظام آموزشي، آماده ساختن افراد براي حضور موثر در اجتماع است و يکي از ملزومات اين حضور موثر برخورداري از خلاقيت مي باشد. نظام آموزشي مي تواند از آموزش هنر به عنوان زمينه مناسبي براي پرورش خلاقيت در دانش آموزان استفاده نمايد. در پژوهش تجربي حاضر، تاثير آموزش تلفيقي هنر بر خلاقيت و يادگيري دانش آموزان اول ابتدايي بررسي گرديد. تعداد 60 دانش آموز پسر پيش دبستاني شهرستان تنگستان از طريق نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب و با استفاده از روش آرايش تصادفي در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند. شرکت کنندگان در تحقيق، حروف آ، ب، ا، د، م، س و او را با استفاده از يکي از روش هاي آموزش سنتي يا تلفيقي هنر در چهارده جلسه آموزش ديدند. براي سنجش خلاقيت از پرسش نامه استاندارد تصويري خلاقيت تورنس، و براي ارزيابي ميزان يادگيري نيز از ابزار محقق ساخته استفاده شد. نتايج حاصل از آزمون تي براي گروه هاي مستقل نشان داد که آموزش به روش تلفيقي هنر در مقايسه با روش سنتي، منجر به افزايش سيالي، بسط، اصالت و انعطاف پذيري دانش آموزان مي شود. ولي تاثير معناداري بر يادگيري دانش آموزان ندارد. با توجه به تنوع و انعطاف پذيري فرآيند آموزش در روش تلفيقي هنر، نظام آموزشي کشور مي تواند با گسترش اين روش آموزشي، به ويژه در مقطع دبستان، زمينه را جهت تربيت دانش آموزاني خلاق و داراي انگيزه دروني براي يادگيري فراهم نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1027
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی