5 SID.ir | بررسي تاثير آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهرستان ياسوج
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان دختر دبيرستاني شهرستان ياسوج

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
 
چکیده: 

با توجه به ضرورت توجه به سلامت روان نوجوانان به عنوان آينده سازان کشور، پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان مقطع دبيرستان اجرا شد. در اين پژوهش که به صورت تجربي اجرا شد، تعداد هشتاد نفر از دانش آموزان دختر دبيرستان هاي ياسوج به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و يک گروه گواه تقسيم شدند. هر کدام از دو گروه آزمايشي در يک دوره هشت هفته اي يکي از آموزش هاي ذهن آگاهي يا تنظيم هيجاني را دريافت کردند. يک ماه پس از اجراي دوره آموزشي، شرکت کنندگان هر سه گروه، آزمون سلامت عمومي گلدبرگ و هيلير را تکميل کردند. تحليل آماري بر اساس آزمون تي براي گروه هاي مستقل، تحليل واريانس يک راهه و آزمون تعقيبي توکي انجام شد. يافته ها بيانگر سلامت عمومي بالاتر دانش آموزان هر دو گروه آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني در مقايسه با دانش آموزان گروه گواه بود. هم چنين، گروه آزمايشي تنظيم هيجاني نسبت به گروه آزمايشي ذهن آگاهي سلامت عمومي بيشتري را نشان دادند. با عنايت به تاثير گذاري آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني بر سلامت عمومي دانش آموزان، برگزاري کارگاه هاي آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني مي تواند ارتقاء دهنده سلامت عمومي و به تبع آن کيفيت زندگي و عملکرد تحصيلي دانش آموزان باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 280
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی