3 SID.ir | خودکارآمدي در شايستگي باليني دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز
کرونا در اخبار
وزارت بهداشتفارس ایسنا ایرنا جماران سیناپرس خبرآنلاین
کرونا
CoronaVirus
[COVID19]
کرونا در منابع علمی
CDC Nejm JAMA Lancet Cell BMJ Elsevier Oxford Nature Wiley Cambridge Medrxiv

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

خودکارآمدي در شايستگي باليني دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشکي تبريز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 

با توجه به ارتباط نزديک بين مفهوم کيفيت و شايستگي باليني و همچنين ارتقاي کيفيت خدمات پرستاري با افزايش شايستگي باليني، اين مطالعه با هدف تعيين خودکارآمدي در شايستگي باليني دانشجويان پرستاري و ارتباط آن با مشخصات فردي اجتماعي صورت پذيرفت. اين مطالعه توصيفي_تحليلي در دانشگاه علوم پزشکي تبريز در سال تحصيلي 1391-92 صورت گرفت. جهت جمع آوري داده ها از پرسش نامه خودکارآمدي براي شايستگي پرستاري حرفه اي استفاده شد که شامل 181 گويه مي باشد که در شش حيطه شامل حيطه ارتباط پرستار مددجو، حيطه ارتقاي سلامتي، حيطه پيش گيري از بيماري/صدمه، حيطه مراقبت حمايتي، حيطه مراقبت توان بخشي و حيطه عملکرد حرفه اي تدوين شده است. داده ها با نسخه 13 نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. بر اساس يافته ها، ميانگين خودکارآمدي در شايستگي پرستاري حرفه اي 68.1±14.5 مي باشد. از ميان حيطه هاي مربوطه، حيطه عملکرد حرفه اي (73.02±16.4) بيشترين و حيطه ارتقاي سلامتي (64.7±16.6) کمترين سطح را دارد. در مطالعه حاضر ارتباط بين جنسيت و خودکارآمدي در شايستگي پرستاري حرفه اي معنادار بود (P=0.01). با توجه به اينکه خودکارآمدي در شايستگي پرستاري حرفه اي در محدوده متوسط قرار دارد، نياز است برنامه هاي پرستاري در راستاي افزايش خودکارآمدي دانشجويان با اتکاي بر کسب شايستگي باليني تعديل يابد و کسب شايستگي پرستاري در ارزيابي هاي پرستاري گنجانده شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 291
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی