5 SID.ir | بررسي تاثير آموزش بر کاهش ميزان تکرار تصاوير راديوگرافي توسط دانشجويان در بيمارستان هاي آموزشي اهواز

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش بر کاهش ميزان تکرار تصاوير راديوگرافي توسط دانشجويان در بيمارستان هاي آموزشي اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
 
چکیده: 

رد و تکرار راديوگرافي ها، مشکلات متعددي را در بخش هاي تصويربرداري به وجود مي آورد. ارتباط بين سطح آموزش و بهبود عملکرد کاملا شناخته شده است. تکرار تصاوير راديوگرافيک سبب افزايش پرتوگيري بيمار و پرسنل مي شود. هم چنين هزينه هاي بخش را نيز افزايش خواهد داد. هدف اين مطالعه بررسي تاثير آموزش بر ميزان تکرار تصاوير راديوگرافيک توسط دانشجويان پرتونگاري در بيمارستان هاي آموزشي شهر اهواز است. جامعه مورد بررسي تعداد 70 نفر دانشجويان رشته پرتونگاري بود. حجم نمونه انتخاب شده از اين جامعه 59 نفر بود. عملکرد دانشجويان به وسيله چک ليست محقق ساخته مورد ارزيابي قرار گرفته است. چک ليست، حاوي اطلاعات مربوط به تعداد راديوگرافي هاي انجام شده، تعداد راديوگرافي هاي رد و تکرار شده و اطلاعات شخصي افراد بود. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. از کل تعداد 2496 راديوگرافي انجام شده، تعداد 284 (11.3 درصد) راديوگرافي تکرار شده بود. از اين تعداد 1026 راديوگرافي توسط دانشجويان قبل مداخله گرفته شده بود. از اين تعداد 199 (19.3 درصد) تکرار شده بود. پس از مداخله، تعداد 1470 کليشه توسط دانشجويان گرفته شد. از اين تعداد 85 آزمون (5.7 درصد) تکرار شدند. حالت گماري نادرست (9 درصد)، عدم انتخاب فاکتورهاي صحيح تابش (7.3 درصد) مهمترين علل رد و تکرار راديوگرافي ها بودند. آموزش و تغيير در نحوه ارائه آن، عامل موثري در کاهش تعداد راديوگرافي هاست. تمرکز بيشتر بر روي آموزش مستمر عملي دانشجويان، تهيه و تنظيم جداول فاکتور هاي تابش، استفاده از فانتوم هاي آموزشي در کاهش تعداد راديوگرافي هاي تکرار شده موثر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 134
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی