مشخصات مقاله عنوان نشریه: توسعه ي آموزش جندي شاپور اطلاعات شماره: تابستان 1394 , دوره 6 , شماره 2 ; از صفحه 122 تا صفحه 130 . عنوان مقاله: بررسي ميزان دستيابي به حداقل هاي يادگيري در واحدهاي نوزادان و بهداشت مادر و کودک، تنظيم خانواده و موانع اجراي آن از ديدگاه دانشجويان مامايي نویسندگان: موسوي پروانه, منتظري سيمين*, پورقيومي سعيد, چعب فرحناز آدرس: * دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران چکیده: آموزش باليني زير بناي تامين نيروي انساني کارآمد، متبحر و آگاه جهت رفع نيازهاي جامعه است. هدف از اين پژوهش، تعيين ميزان دستيابي دانشجويان مامايي به حداقل هاي يادگيري در واحدهاي تخصصي و موانع اجراي آن از ديدگاه دانشجويان مامايي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور مي باشد. در اين مطالعه توصيفي، کليه دانشجويان ترم آخر کارشناسي مامايي سال هاي 1389-90 به صورت نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات دو پرسش نامه مربوط به حداقل هاي يادگيري در واحدهاي کارآموزي_کارورزي نوزادان و بهداشت مادر و کودک و تنظيم خانواده بود. داده ها با نسخه 12 نرم افزار SPSS به صورت توزيع فراواني و بررسي کلي با مقياس مطلوب، نسبتا مطلوب و نامطلوب تجزيه و تحليل شدند. يافته هاي پژوهش نشان داد که ميزان دستيابي به حداقل هاي يادگيري در واحد بخش نوزادان در 30 درصد موارد نسبتا مطلوب و در 70 درصد موارد نامطلوب و در واحد بهداشت مادر و کودک و تنظيم خانواده در 58.33 درصد موارد مطلوب و در 25 درصد موارد نسبتا مطلوب و بقيه نامطلوب ذکر گرديد. مهم ترين موانع اجراي يادگيري به ترتيب اهميت، در واحد نوزادان: انتخاب محيط باليني نامناسب، انجام کار توسط اينترن و رزيدنت، تعداد زياد دانشجويان و مهارت و تجربه کم مربي و در واحد بهداشت مادر و کودک و تنظيم خانواده: تعداد کم بيماران و تعداد زياد دانشجويان ذکر گرديد. بنابراين بهتر است، حداقل هاي آموزشي بازنگري و با توجه به ماهيت کسب هر مهارت باليني مجددا تعريف و منطبق با نياز فراگيران تنظيم شوند و استراتژي هايي براي رفع موانع اجرايي از جمله آموزش عملي بر روي مولاژ، انتخاب محيط باليني مناسب و دوره هاي بازآموزي براي ارتقاي مهارت هاي مربي اتخاذ شود. کلید واژه: حداقل هاي يادگيري(Q2)موانع اجرايي(Q1)مهارت هاي باليني(Q2)حداقل هاي پيشنهادي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: مهارت بالینیدندانپزشکیپزشکیپرستاری ارجاعات: ارزشيابي برنامه هاي آموزش مامايي از ديدگاه اساتيد و دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايلام بررسي نحوه ارزشيابي دانشجويان توسط اعضاي هيات علمي علوم پايه دانشگاه علوم پزشكي زاهدان دستيابي به حداقل هاي ضروري يادگيري از ديدگاه دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري مامايي اصفهان كيفيت آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي ايران مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي ميزان دستيابي به حداقل هاي يادگيري در واحدهاي درمانگاه و بخش زنان و موانع اجراي آن از ديدگاه دانشجويان ماماييبررسي ويژگي هاي مربي باليني اثربخش از ديدگاه دانشجويان مامايي دانشگاه علوم پزشکي و دانشگاه آزاد تبريز در سال 1384دستيابي به حداقل هاي ضروري يادگيري از ديدگاه دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري مامايي اصفهانمشکلات آموزش باليني از ديدگاه دانشجويان سال آخر کارشناسي مامايي دانشکده پرستاري و مامايي تبريزدستيابي به حداقل هاي ضروري يادگيري در واحد بارداري زايمان و موانع اجراي آن از ديدگاه دانشجويان مامايي دانشکده پرستاري و مامايي اهواز مقالات همایشی مرتبط: بررسی ویژگی های مربی بالینی خوب و اثربخش از دیدگاه دانشجویان ماماییشکاف در محیط یادگیری بالینی: دیدگاه دانشجویان پرستاریتاثیر بکارگیری مدل همکار آموزش بالینی بر یادگیری بالینی دانشجویان بهداشت خانوادهعوامل استرس زای آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانشجویانبررسی عوامل موثر بر یاد گیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 102 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی