4 SID.ir | دستور زبان روايت در ادبيات تعليمي (با تکيه بر ساختار روايت و جايگاه روايت شنو در مناظرات پروين اعتصامي)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

دستور زبان روايت در ادبيات تعليمي (با تکيه بر ساختار روايت و جايگاه روايت شنو در مناظرات پروين اعتصامي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

آنچه در روايت شناسي ساختارگرا مورد بررسي قرار مي گيرد، جنبه هاي ساختاري، زباني و روايي يک اثر است. ساختارگرايان با واکاوي کليت متون و قالب هاي ادبي و تجزيه آن به واحد هاي کوچکتر (تا جايي که ديگر قابل تجزيه نباشد) بر آنند تا به تعريف دستور زباني براي انواع روايت ها دست يابند. پراپ از جمله روايت شناساني بود که با بررسي کليت ساختار صد قصه روسي و تجزيه آن ها به اجزاي کوچکتر، ضمن بيان خويشکاري هاي تکرار شونده، به تعريف دستور زبان روايي اين قصه ها دست يافت.
مناظره در ديوان پروين اعتصامي عاملي است که سبب شده پروين را صاحب سبکي مستقل بدانند. اين امر نشان مي دهد که يکي از دلايل موفقيت مناظرات پروين گذشته از تنوع نوآوري هايي که در شخصيت هاي مناظره داشته است، تسلط و به کارگيري زباني سخته و صيقل يافته، محتوايي ناب و امروزي، خاصه در مسائل اجتماعي فرهنگي زمان خويش است. پژوهش حاضر به شيوه توصيفي- تحليلي و با بهره گيري از منابع کتابخانه اي با تکيه بر مناظرات پروين اعتصامي به عنوان گونه اي از ادبيات تعليمي، در گام اول به تعريف دستور زبان روايت در ادبيات تعليمي مي پردازد و سپس درصدد است تا ساختار روايت، موقعيت هاي روايت شنو (مخاطب) و محتواي اين مناظرات را نيز از ديدگاه علم روايت شناسي مورد بررسي قرار دهد. نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهدکه در ادبيات تعليمي (روايت شنو) در مرکز روايت قرار دارد و نسبت به ديگر عناصر روايت برجسته تر است. همچنين در مناظرات پروين گونه روايت شنو از نوع روايت شنو بيروني است و گاه تبديل به پنهان شنو مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 160
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی