مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش نامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي) اطلاعات شماره: بهار 1394 , دوره 7 , شماره 25 ; از صفحه 85 تا صفحه 108 . عنوان مقاله: بررسي و تحليل سبک شناختي فعل در غزل هاي تعليمي سعدي با رويکرد زبان شناسي نقش گرا نویسندگان: ايشاني طاهره, نظيف نرگس آدرس: چکیده: يکي از مباحث پرکاربرد در زبان شناسي نقش گرا اين است که زبان، نظامي اختياري و قراردادي نيست بلکه طبيعي و پرورده جامعه و انسان است. بر همين اساس در دستور زبان نظام مند نقش گرا براي تحليل گفتمان، سه فرانقش متني، بينافردي و انديشگاني در نظر گرفته مي شود. در کارکرد تجربي که زيرمجموعه فرانقش انديشگاني است، اين موضوع مطرح است که تجربيات دنياي درون و بيرون کاربر زبان از طريق زبان او بيان مي گردد. محصول اين کارکرد در جمله، گذرايي است که براي مشخص نمودن انواع متفاوت فرايندها در جمله که در فعل نمود مي يابد به کار مي رود و از اين طريق يک فرستنده، تجارب، انديشه ها و برداشت هاي خويش را از حوادث، وقايع و پديده هاي جهان بيرون و درونش به مخاطب عرضه مي کند. لذا با توجه به اين مساله و ارتباط تنگاتنگ ذهن و زبان؛ اين مقاله با روش تحليلي- آماري و استفاده از منابع کتابخانه اي به بررسي سبکي افعال به کار رفته در غزل هاي تعليمي سعدي با اين رويکرد پرداخته است و از رهگذر اين بررسي سبکي و ارتباط ذهن و زبان، ضمن ارائه شاخص يا شاخص هاي سبکي در اين گونه غزل هاي تعليمي سعدي، اشاره اي نيز به مهمترين و برجسته ترين انديشه هاي تعليمي و برخي ابعاد شخصيتي وي داشته است. نتايج اين پژوهش حاکي از اين است که يکي از شاخص هاي سبکي سعدي با اين رويکرد، کاربرد فراوان فرايند رابطه اي است که نقش آن توصيف ويژگي ها و صفات يک موجود يا شناسايي و تعريف هويت آن است. همچنين سعدي در غزل هاي تعليمي خود از طريق فرايند رابطه اي «وصفي يا هويتي» دو انديشه تعليمي را برجسته و مطرح مي سازد که يکي در راستاي انديشه غنايي غزل يعني «عشق» است که مبين شخصيت عاطفي- عاشقانه و اخلاق گراي وي است و ديگري انديشه فلسفي خيام است که حاکي از بشر دوستي و خيام گرايي سعدي است و نشان مي دهد که وي شاعر عشق و زندگي است. لذا مي توان گفت سعدي سعي دارد انسان ها را به سوي فلسفه زندگي يعني تعليم چگونه زندگي کردن و لذت بردن از آن سوق دهد و به آن دعوت کند. کلید واژه: سعدي(Q2)غزل تعليمي(Q1)زبان شناسي نظام مند نقش گرا(Q1)گذرايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حافظبوستانشالیزارادبیات تعلیمی ارجاعات: بررسي تطبيقي اشعار تعليمي فردوسي و حافظ بررسي و تحليل ني نامه سروده مولوي بر مبناي زبان شناسي نقشگراي سازگاني بررسي ويژگي هاي سبکي و شخصيتي سيمين دانشور با رويکرد زبان شناسي نقش گرا تحليلي بر كاربرد هنري فعل در غزلهاي سعدي سبک شناسي داستان بر اساس فعل: رويکرد نقشگرا نگاهي به آموزه هاي اخلاقي در غزل هاي سعدي مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي ويژگي هاي سبکي و شخصيتي سيمين دانشور با رويکرد زبان شناسي نقش گرانگاهي به آموزه هاي اخلاقي در غزل هاي سعديزبان سعدي در غزلياتبررسي تکرار نحوي در غزل سعديسعدي در غزل مقالات همایشی مرتبط: از سعدی شیرازی تا اقبال لاهوری (همسانی ها و ناهمگونی های فکری و زبانی)تحلیل اندیشه های مدیریتی سعدی در گلستان و بوستانبررسی مولفه های شادی و نشاط در غزلیات سعدیهمنوایی امیرخسرو، طوطی هندوستان با سعدی، بلبل غزلستان ایرانبررسی شیوه های ختم سخن در غزلیات سعدی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 147 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی