4 SID.ir | نيازسنجي آموزشي کارشناسان پژوهشي دانشگاه يزد با استفاده از الگوي شغل و شاغل

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نيازسنجي آموزشي کارشناسان پژوهشي دانشگاه يزد با استفاده از الگوي شغل و شاغل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

هدف اصلي اين پژوهش شناسايي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي کارشناسان پژوهشي دانشگاه يزد بوده است. اين پژوهش از نوع توصيفي بوده که به روش پيمايشي اجرا شده است. جامعه آماري شامل تمامي کارشناسان پژوهشي دانشگاه يزد بود که به لحاظ تعداد محدود افراد جامعه (47 نفر) از شيوه کل شماري استفاده گرديد. براي شناسايي نيازهاي معياري از الگوي شغل و شاغل استفاده شد و با استفاده از روش چند عاملي دروني اولويت بندي شدند. به منظور شناسايي نيازهاي آموزشي هنجاري، پرسشنامه اي بر اساس نيازهاي معياري طراحي و توزيع شد. از آنجا که طراحي پرسشنامه بخشي از فرآيند نيازسنجي بوده و طي آن از نظرات آگاهي دهندگان کليدي استفاده شد، از روايي صوري برخوردار بود اما براي اطمينان بيش تر، روايي پرسشنامه مجددا با استفاده از روش تحليل گويه محاسبه گرديد. پايايي نيز با استفاده از روش آلفاي کرونباخ (0.83) به دست آمد. نتايج حاصل از مقايسه نيازهاي آموزشي هنجاري نشان داد: ميانگين اعلام نياز کارشناسان پژوهشي دانشگاه يزد به دانش، مهارت و نگرش از سطح حداقل کفايت قابل قبول (Q2) بالاتر اما از سطح کفايت مطلوب (Q3) پايين تر است. در بعد دانشي، کارشناسان داراي مدرک تحصيلي ديپلم (فوق ديپلم) و کارشناسان داراي بيش از 20 سال سابقه، در بعد مهارتي، کارشناسان داراي مدرک تحصيلي فوق ليسانس و کارشناسان داراي کمتر از 10 سال سابقه و در بعد نگرشي، کارشناسان داراي مدرک تحصيلي ليسانس و کارشناسان داراي بين 10 تا 20 سال سابقه بالاترين ميزان نياز را داشته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 121
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی