برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش انديشه ورزي بر مهارت هاي فراشناخت حالتي دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
 
چکیده: 

اين تحقيق با هدف مطالعه اثربخشي انديشه ورزي بر فراشناخت حالتي دانش آموزان دوره متوسطه صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح آزمون مقدماتي و نهايي با گروه کنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي دانش آموزان دختر پايه دوم دوره متوسطه آموزش و پرورش شهرستان رودسر (205 نفر) در سال تحصيلي 1391-92 بوده است. که 30 نفر از آنها با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي 15 نفر اعضاي گروه آزمايش را تشکيل دادند و به همين تعداد، از طريق همتاسازي (از لحاظ نمره حاصل از آزمون خلاقيت عابدي و معدل سال گذشته) در گروه کنترل جايگزين شدند. ابزار اين تحقيق، پرسشنامه فراشناخت حالتي دانش آموزان بود که از 20 عبارت و چهار زير مقياس آگاهي، راهبرد شناختي، برنامه ريزي و بررسي خود تشکيل شده است. با توجه به تاييد روايي آن توسط (O Neil & Abedi, 1996) و (Salarifar, 2011)، مقدار پايايي آن با آلفاي کرونباخ در چهار زير مقياس آگاهي، راهبرد شناختي، برنامه ريزي و بررسي خود 0.78، 0.77، 0.78، 0.73 محاسبه شد. يافته هاي حاصل از اجراي آزمون مانکوا نشان داد که بين دو گروه از لحاظ هر چهار متغير وابسته تفاوت معناداري وجود دارد. به عبارتي برنامه هاي آموزش انديشه ورزي باعث بهبود آگاهي، راهبرد شناختي، برنامه ريزي و بررسي خود مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 118
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی