مشخصات مقاله عنوان نشریه: بهداشت و توسعه اطلاعات شماره: بهار 1394 , دوره 4 , شماره 1 ; از صفحه 65 تا صفحه 75 . عنوان مقاله: بررسي ارتباط بين بازي هاي رايانه اي، پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان شهر کرمان نویسندگان: تيرگر هدايت, بلالي ميبدي فاطمه*, حسني مهدي آدرس: * کرمان، بلوار جمهوری، چهارراه شفا، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گروه آموزش و ارتقاء سلامت چکیده: مقدمه: رشد سريع بازي هاي رايانه اي باعث اشغال بخش عمده اي از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گرديده است. استفاده بيش از حد و نامناسب از اين بازي ها مي تواند يک تهديد جسمي، رواني و اجتماعي براي آنان به شمار آيد. اين پژوهش با هدف بررسي ارتباط بازي هاي رايانه اي با پرخاشگري و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان شهر کرمان صورت گرفت.روش ها: در اين مطالعه مقطعي 292 دانش آموز پايه سوم راهنمايي شهر کرمان با روش نمونه گيري چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته، همراه با پرسشنامه Buss و Perry بود. نتايج با کمک آزمون هاي t-test، مجذورکاي و ANOVA در نرم افزار SPSS نسخه 20 تجزيه و تحليل شدند.نتايج: ميانگين نمره پرخاشگري 77.71±18.25 بود. آناليز آماري بين پيشرفت تحصيلي و پرخاشگري (p=0.036) در کاربران بازي رايانه اي، رابطه معنادار نشان داد و دانش آموزان ضعيف ميانگين نمره پرخاشگري بالاتري داشتند. پرخاشگري با انجام بازي رايانه اي (p=0.004)، مدت استفاده (p<0.001) و نوع بازي (p=0.003) رابطه معنادار نشان داد. نتايج نشان داد، افرادي که بيشتر از يک ساعت در روز به بازي مي پرداختند و افرادي که بازي رايانه اي خشن و جنگي انجام مي دادند، ميانگين نمره پرخاشگري بيشتري داشتند. اما پيشرفت تحصيلي با انجام بازي رايانه اي، نوع بازي و مدت زمان انجام بازي رابطه معني داري نداشت.بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج مطالعه حاضر، لزوم تدوين راهبردها و سياست گذاري در جهت استفاده بهينه از فن آوري در امر آموزش دانش آموزان به عنوان رسانه کمک آموزشي نوين ضروري است. همچنين اتخاذ تدابيري جهت توليد بازي هايي با رويکرد آموزشي در جهت پرورش خلاقيت و مهارت حل مساله پيشنهاد مي گردد. کلید واژه: بازي هاي رايانه اي(Q1)پرخاشگري(Q2)پيشرفت تحصيلي(Q2)دانش آموزان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: قلدریپرخاشگریعملکرد خانوادهصبحانهصبحانهعزت نفسعملکرد خانوادهاسترساضطراب امتحانعزت نفسعملکرد تحصیلیموفقیت تحصیلیدانش آموزان دخترنوجواناندانشجویاندانش آموز ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه ميزان استفاده از بازي هاي رايانه اي و پرخاشگري در دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر تهرانتاثير بازي هاي رايانه اي بر پرخاشگري بازيکنان حرفه اي نوجوان پسر گروه سني 16 تا 20 سال شهر کرجبررسي عوامل پيش بيني کننده ميزان پرخاشگري در نوجوانان كاربر بازي هاي رايانه اي خشن در شهر قم، سال 1391بررسي انواع و مدت زمان استفاده از بازي هاي رايانه اي و رابطه آن با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس شهر کرمانارتباط بازي هاي رايانه اي با پرخاشگري در دانش آموزان راهنمايي شهر رشت در سال 1392 مقالات همایشی مرتبط: تاثیر بازی رایانه ای بر دقت و توجه دانش آموزانبررسی اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای و راهکارهای کاهش اثرات منفیرابطه بین میزان ساعات انجام بازی های رایانه ای با اختلالات رفتاری کودکان سنین 8-6 سال شهرستان یزدتاثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با پاسخ های مقابله ای در دانش آموزانطبقه بندی خودکار بازی های رایانه ای به همراه تحلیل آماری حالت های چهره بازی کننده در بازی های رایانه ای ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 234 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی