3 SID.ir | تحليل محتواي کتب علوم اجتماعي دوره متوسطه در ارتباط با مفاهيم حقوق بشر
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي کتب علوم اجتماعي دوره متوسطه در ارتباط با مفاهيم حقوق بشر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي ميزان توجه به حقوق بشر در برنامه درسي رسمي دوره متوسطه (کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه) صورت گرفت. جامعه آماري پژوهش مشتمل بود بر کليه کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره متوسطه (سه کتاب) در سال 1390-1391 که با توجه به ماهيت پژوهش و به دليل محدود بودن جامعه آماري از نمونه گيري صرف نظر شده و کل جامعه آماري به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. در اين پژوهش از روش تحليل محتواي آنتروپي شانون استفاده شد و واحد تحليل نيز متن، تصوير، پرسش و فعاليت است. ابزار جمع آوري اطلاعات، سياهه هاي تحليل محتواي کتب درسي بود که پس از مطالعه مباني نظري تهيه و تدوين شد و روايي آن توسط متخصصان علوم تربيتي و حقوق بشر تعيين گرديد. يافته هاي پژوهش نشانگر آن بود که در کتاب هاي درسي علوم اجتماعي دوره سه ساله متوسطه توجه يکساني به مفاهيم مربوط به حقوق بشر نشده بود به طوري که از مجموع 361 واحد ضبط شده در زمينه مفاهيم حقوق بشر 179 واحد (50%) مربوط به سال اول متوسطه، 90 واحد (24%) مربوط به سال دوم متوسطه و 92 واحد (26%) مربوط به سال سوم متوسطه بوده است، همچنين سير توالي و نحوه عرضه اين مفاهيم در کتب علوم اجتماعي نيز از نظم ويژه اي پيروي نمي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی