مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) اطلاعات شماره: تابستان 1394 , دوره 12 , شماره 18 (پياپي 45) ; از صفحه 1 تا صفحه 12 . عنوان مقاله: نسبي گرايي معرفت شناختي و دلالت هاي آن بر تعليم و تربيت نویسندگان: تاتاري محسن, شريف زاده حكيمه السادات* آدرس: * گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران چکیده: نسبي گرايي معرفت شناختي، طي چند سال اخير به عنوان يک جريان فکري نيرومند در حوزه تاملات فلسفي مطرح شده و به ساير حوزه ها، از جمله تعليم و تربيت سرايت کرده است. هدف از تحقيق حاضر بررسي ديدگاه نسبي گرايي معرفت شناختي و دلالت هاي آن در تعليم و تربيت است. سوالات پژوهش عبارتند از: 1- معناي نسبي گرايي معرفت شناختي چيست؟ 2- نسبي گرايي معرفت شناختي چه تاثيري بر مباني تعليم و تربيت (هدف تربيت، محتواي يادگيري و روش هاي تدريس) دارد؟ در اين پژوهش از روش توصيفي - تحليلي استفاده شده است. نتايج اين تحقيق حاکي از آن است که بر اساس ديدگاه نسبي گرايي معرفت شناختي، هيچ معيار و استاندارد عيني و قابل درک براي عقلانيت و شاخصي براي تعيين صدق و کذب گزاره ها وجود ندارد. در فرآيند تعليم و تربيت هم نسبي گرايي معرفت شناختي در قالب ديدگاه سازنده گرايي مطرح مي شود. بر اين اساس هدف هاي آموزش در محيط يادگيري بايد بيشترين تاکيد را بر پرورش تفکر انتقادي و تفکر عمقي داشته باشند. محتواي کتب درسي نيز بايد قابل تغيير و بازنگري باشند. نسبي گرايي معرفت شناختي بر روش هاي تدريس غيرمستقيم يا دانش آموز محور تاکيد مي کند. روش هايي که بر اساس آنها فراگيران در محور فعاليت قرار گرفته و منفعل نيستند. به نظر مي رسد بر اساس نتايج به دست آمده و به کارگيري آنها در امر تعليم و تربيت، مي توان بر يکسري از مشکلات موجود فائق آمد و نتايج تربيتي مطلوبي را انتظار داشت. کلید واژه: نسبي گرايي معرفت شناختي(Q1)هدف(Q2)محتواي يادگيري(Q1)روش تدريس(Q2)تعليم و تربيت(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: برنامه درسیمطالعات اجتماعیآموزش عالیمیان رشته ایسخنرانیروش های آموزشیبحث گروهیتدریسدینتربیت اخلاقیسیاستتربیت ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: زمينه گرايي معرفت شناختيبررسي تحليل مباني معرفت شناختي سازنده گرايي و مضمون هاي تعليم و تربيتي آنچالش هاي معرفت شناختي جهاني شدن براي تعليم و تربيت (همايش)چالش هاي معرفت شناختي جهاني شدن براي تعليم و تربيت (همايش)تعليم و تربيت در ايران مقالات همایشی مرتبط: روش های تحلیل و کاربرد آن در فلسفه تعلیم و تربیتضرورت تحول تربیت شناختی به سمت تربیت زیبایی شناختی به عنوان روشی کارامد برای تعلیم و تربیت اسلامیضرورت تحول تربیت شناختی به سمت تربیت زیبایی شناختی به عنوان روشی کارآمد برای تعلیم و تربیت اسلامیبررسی فضاهای خلاق آستانه ای در فلسفه تعلیم و تربیت (فراتر از دیالکتیک حاشیه و مرکز در فلسفه آموزش غرب)نقد معرفت شناختی انسان گرایی در شعر معاصر ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 249 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی