5 SID.ir | روش ارزيابي سرزندگي محيطي در مجتمع هاي تجاري و مراکز خريد

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

روش ارزيابي سرزندگي محيطي در مجتمع هاي تجاري و مراکز خريد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

امروزه توجه صرف به جنبه کمي طراحي فضا و نگاه تک بعدي به آن، سبب کاهش کيفيت اغلب فضاهاي تجاري شده است، به طوري که برخي از فضاهاي تجاري از عدم سرزندگي و پويايي لازم رنج مي برد و فقط مورداستفاده افراد خاص قرار مي گيرد. بر مبناي مطالعات روان شناسي محيط، عوامل محيط کالبدي مي تواند از طريق تاثير گذاشتن بر الگوهاي جاري رفتار، ابزار مناسب را جهت ايجاد سرزندگي در فضا فراهم نمايند، لذا طراحان مي توانند با پيش بيني و طراحي فعاليت هاي مختلف و دخيل نمودن ملاحظات کالبدي خاص، زمينه ارتقاء کيفيت مجتمع هاي تجاري و ايجاد سرزندگي در آن ها را فراهم نمايند. بر اين مبنا، هدف از اين مقاله، تعيين شاخص هاي سرزندگي در فضاهاي تجاري است. براي دستيابي به اين هدف، ابتدا با استفاده از تعاريف و مفاهيم مختلفي که از حدود چندين دهه پيش ارائه شده است به تعريف سرزندگي دست مي يابيم. سپس، معيارهاي مختلفي که براي حصول به سرزندگي در نقاط مختلف دنيا تدوين شده ، مرور مي گردند و با جمع بندي آن ها معيارهاي و راهکارهاي ايجاد سرزندگي پيشنهاد مي شوند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 628
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی