مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله دانشگاه علوم پزشكي قم اطلاعات شماره: مرداد 1394 , دوره 9 , شماره 5 ; از صفحه 71 تا صفحه 80 . عنوان مقاله: بررسي مقايسه تاثير دو روش آموزش سخنراني و لوح فشرده بر يادگيري شناختي درس روش تحقيق، در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي قم نویسندگان: محمدبيگي ابوالفضل, محمدصالحي نرگس, ارسنگ جنگ شهرام, انصاري حسين, قادري ابراهيم* آدرس: * مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران چکیده: زمينه و هدف: آموزش غيرحضوري از جمله روش هاي نوين و فعال براي ارتقاي کيفيت آموزشي است. اين مطالعه با هدف بررسي مقايسه تاثير آموزش به روش سخنراني و لوح فشرده بر يادگيري شناختي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي قم از درس روش تحقيق صورت گرفت.روش بررسي: اين مطالعه کارآزمايي آموزشي بر روي 36 نفر انجام شد. دانشجويان به روش تصادفي ساده در دو گروه شامل: گروه سخنراني (24 نفر) و لوح فشرده (12 نفر) قرار گرفتند. پيش آزمون و پس آزمون هرگروه قبل و يک ماه بعد از آموزش انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون هاي کاي اسکوئر، تي زوجي و تي مستقل تجزيه و تحليل شدند.يافته ها: اختلاف آماري معني داري در ميانگين نمرات کل، نمره دانش، نمره فهميدن و نمره ترکيب، قبل و بعد از آموزش در گروه سخنراني ديده شد، ولي در گروه آموزش لوح فشرده، باوجود افزايش ميانگين نمره کل در تمام حيطه هاي مختلف يادگيري شناختي، اختلاف آماري معني داري بين نمره قبل و بعد مشاهده نشد. در گروه آموزش سخنراني، تنها اختلاف آماري معني دار در ميانگين درصد تغييرات نمرات کل و نمره دانش، قبل و بعد از آموزش مشاهده شد (p<0.05).نتيجه گيري: در اين مطالعه، درصد تغييرات کل نمره يادگيري شناختي و نمره حيطه دانش در گروه آموزش سخنراني، به شکل معني داري بيش از گروه لوح فشرده تغيير کرد. لذا روش آموزش سخنراني و لوح فشرده مي توانند در افزايش نمره دانش درس روش تحقيق موثر باشند، اما در ساير حيطه هاي يادگيري شناختي، آموزش سخنراني مناسب تر است. کلید واژه: يادگيري-آموزش(Q1)يادگيري- روش ها(Q1)دانشجويان(Q2)قم(Q2)ايران(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: دانشجویان علوم پزشکیدانش آموزاندانشجویان پزشکیدانشجوإیرانکلید شناساییفونگزارش جدیدنفت و گازنظام بین المللانرژیجمهوری اسلامی ایران ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه تاثير تدريس به روش سخنراني با بازخورد و سخنراني به روش سنتي بر ميزان يادگيري و كيفيت تدريسبررسي تاثير آموزش برنامه اي و سخنراني بر افزايش ميزان شناخت دانشجويانمقايسه يادگيري دانشجويان کارشناسي پرستاري در دو روش آموزش از طريق لوح فشرده و آموزش سنتيسخنرانيمقايسه تاثير به کارگيري لوح فشرده و نمايش عملي بر مهارت اندازه گيري علايم حياتي در دانشجويان پرستاري مقالات همایشی مرتبط: تاثیر آموزش از طریق سخنرانی بر رفتارهای خودمراقبتی و الگوی توانمند سازی خانواده در بیماران دیابت نوع دوبررسی تاثیر انواع سخنرانی ویدیویی بر عملکرد یادگیری دانشجویانمقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سخنرانی بر آگاهی پرستاران شرکت کننده در دوره آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص اختلالات آب و الکترولیتمقایسه میزان یادگیری و رضایت دانشجویان در تدریس به روش سخنرانی و یادگیری مبتنی بر تیممقایسه میزان رضایت و یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری از روش سخنرانی و مشارکتی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی