3 SID.ir | تاثير رقابت بازار محصول بر سياست تقسيم سود
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير رقابت بازار محصول بر سياست تقسيم سود

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز
 
چکیده: 

رقابت پذيري به معني توانايي شرکت در ماندگاري در بازار کسب و کار، محافظت از سرمايه هاي مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمايه ها و تضمين شغل ها در آينده، تعريف شده است. با توجه به تعريف مزبور مي توان بيان کرد که رقابت، تاثير بااهميتي بر فعاليت ها و اقدامات شرکت ها دارد. از سوي ديگر، مطالعات انجام شده در برخي از کشورها نشان مي دهد سياست تقسيم سود مي تواند تحت تاثير رقابت بازار قرار گيرد. بنابراين، تحقيق حاضر به بررسي تاثير سطوح متفاوت رقابت بازار بر سياست تقسيم سود مي پردازد. براين اساس، اطلاعات مورد نياز تحقيق از 120 شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استخراج و از الگوي رگرسيوني داده هاي ترکيبي براي آزمون فرضيه ها استفاده شد. نتايج تحقيق نشان مي دهد؛ با افزايش رقابت بازار محصول، سودهاي تقسيمي کاهش مي يابد. بنابراين، شرکت ها در بازارهاي متمرکز و با رقابت بالا، سود کمتري را پرداخت مي کنند زيرا، آنها نياز به ذخيره وجه نقد براي مقابله با تهديدها و رفتارهاي مخرب رقبا دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 819
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی