6 SID.ir | بررسي ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم با تاكيد بر انديشه هاي فوكو و دريدا

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم با تاكيد بر انديشه هاي فوكو و دريدا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شاهد
 
چکیده: 

در جهان معاصر، اصول، مباني و آموزه هاي پست مدرنيستي در حال گسترش است. آن گونه كه در عرصه هاي مختلف علمي چون سياست، هنر، ادبيات و از جمله تعليم و تربيت، مسائل تازه اي را باعث شده است. در عرصه تعليم و تربيت، پست مدرنيسم بيشتر به تبيين بحران زدگي تعليم و تربيت مدرن مي پردازد و در واقع منتقد وضع كلي تربيت در دوره مدرن است. تعليم و تربيت مورد نظر پست مدرنيستها بنيان هاي ثابت و جهاني ندارد و تكثر گرايانه، مبتني بر گفتمان با تأكيد بر تفاوتها، غيريت و مطالعات فرهنگي، ضداقتدارگرا و انتقادي است. در اين مقاله تلاش شده است، پس از مفهوم شناسي واژه پست مدرنيسم، ابتدا به تبيين ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم به طور كل پرداخته شود و سپس ديدگاههاي پست مدرنيسم به طور خاص در مورد اهداف تعليم و تربيت، معلم و دانش آموز، برنامه درسي، روشهاي ياددهي - يادگيري، مديريت مدرسه، روشهاي پژوهشي تربيتي به ويژه از ديدگاه فوكوودريدا مورد بحث و بررسي قرار گيرد. در انتها مقاله نيز به نقد برخي از ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم پرداخته شده است. ديدگاه هاي تربيتي، پست مدرنيسم، معلم، دانش آموز، برناين مقاله تلاش شده است، پس از مفهوم شناسي واژه پست مدرنيسم، ابتدا به تبيين ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم به طور كل پرداخته شود و سپس ديدگاه هاي پست مدرنيسم به طور خاص در مورد اهداف تعليم و تربيت، معلم و دانش آموز، برنامه درسي، روشهاي ياددهي - يادگيري، مديريت مدرسه، روشهاي پژوهشي تربيتي به ويژه از ديدگاه فوكو و دريدا مورد بحث و بررسي قرار گيرد. در انتها مقاله نيز به نقد برخي از ديدگاه هاي تربيتي پست مدرنيسم پرداخته شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 292
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی