3 SID.ir | بررسي تاثير ارزشيابي تكويني بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي در درس رياضيات
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير ارزشيابي تكويني بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان كلاس سوم راهنمايي در درس رياضيات

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اهواز
 
چکیده: 

تحقيق حاضر به بررسي نقش آزمونهاي تكويني در پيشرفت دانش آموزان پايه سوم راهنمايي در درس رياضيات پرداخته است. علاوه بر بررسي، تكرار اين آزمونها نيز در طول ترم و تأثير تراكمي آنها طي يكسال تحصيلي بر پيشرفت دانش آموزان در درس رياضيات هدف عمده ديگر تحقيق بوده است. براي آزمون فرضيه ها از يك طرح آزمايشي استفاده شد. از كلاسهاي پسرانه و دخترانه مدارس مرفه و نامرفه، هر يك سه كلاس به طور تصادفي انتخاب شد و از بين آنها يك كلاس به آزمونهاي تكويني با فراواني زياد، يك كلاس به آزمونهاي تكويني با فراواني متوسط، وبالاخره يك كلاس براي شركت در آزمونهاي تكويني با فراواني كم اختصاص يافت. بنابراين 12 كلاس از هر ناحيه و در مجموع 48 كلاس از چهار ناحيه آموزش و پرورش، گروه هاي آزمايشي اين تحقيق را تشكيل دادند. از مدارس مرفه و نامرفه پسرانه و دخترانه هر ناحيه، هر كدام يك كلاس به طور تصادفي در گروه هاي گواه جاي گرفتند. نتايج تحليل هاي آماري نشان داد كه اختلاف معناداري در پيشرفت درس رياضيات دانش آموزان گروه هاي آزمايشي به لحاظ جنسيت و وضعيت اقتصادي - اجتماعي در مقايسه با همكلاسيهاي خود كه تحت تأثير آزمونهاي تكويني قرار نگرفته بودند وجود دارد. علاوه بر اين، در بين گروه هاي آزمايشي، آن دسته از دانش آموزان كه در طول ترم در آزمونهاي تكويني با فراواني متوسط (سه آزمون تكويني در هر ترم) شركت داشتند نسبت به گروه هاي آزمايشي كه آزمونهاي تكويني را در زمان مشابه و در فراوانيهاي زياد (چهار آزمون تكويني) و كم (دو آزمون تكويني) دريافت داشتند، پيشرفت بيشتري در درس رياضيات از خود نشان دادند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 208
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی