7 SID.ir | مهارتهاي زندگي مورد نياز دانش آموزان مقطع راهنمايي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مهارتهاي زندگي مورد نياز دانش آموزان مقطع راهنمايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پيچيدگي ها و تغييرات سريع زندگي بشري، چالشهاي فراواني را در برابر او قرار داده است. چگونگي سازگاري با شرايط و دشواريهاي ناشي از چالشهاي موجود، از دل مشغوليهاي اصلي متخصصان اين امر، به ويژه در حوزه تعليم و تربيت، بوده است. آموزش مهارتهاي زندگي براي آماده نمودن افراد، هنگام مقابله با مشكلات، و ايجاد رفتارهاي مثبت و در نتيجه دستيابي به زندگي موفقيت آميز در سالهاي اخير مورد توجه دست اندركاران نظام هاي آموزشي قرار گرفته است. در فرايند تصميم گيري براي برنامه ريزي درسي يا طرح ريزي آموزشي، نياز سنجي از گامهاي اوليه است. لذا اين تحقيق به دنبال تعيين مهارتهاي زندگي مورد نياز دانش آموزان مقطع راهنمايي و ارايه راه كارهايي براي اعمال آن در جريان برنامه ريزي درسي مهارتهاي زندگي بوده است. در اين راستا، تعيين گستره مهارتهاي زندگي در بعد بين الملل، و نياز سنجي از دانش آموزان، مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقيق مورد استفاده تحليلي - استنتاجي و نياز سنجي به صورت پيمايش بوده، و علاوه بر مطالعات كتابخانه اي از پرسشنامه محقق ساخته نيز در مرحله نياز سنجي، استفاده شده است. براي تحليل داده هاي به دست آمده از نياز سنجي از تكنيك سلسله مراتبي (AHP) استفاده شده است. جامعة آماري اين تحقيق كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي كشور بوده اند كه از آنها 600 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده اند. نتايج تحقيق در پاسخ به دو سؤال پژوهشي تشريح شده است و در پايان نتيجه گيري شده كه عمده ترين اولويتهاي دانش آموزان مقطع راهنمايي، مهارتهاي زندگي خاص توانايي هاي رواني - اجتماعي، اداره زندگي، شهروندي مسئولانه، بهداشت و سلامتي جسمي و رواني بوده است. لذا مي بايد در تصميم گيري نسبت به عناصر برنامه درسي، مهارتهاي زندگي مورد توجه قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 1282
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی