برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1382 , دوره  11 , شماره  1 ; از صفحه 47 تا صفحه 52 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي اثر كندر بر روي يادگيري و حافظه موش سوري در دوران شيردهي مادر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

حافظه و يادگيري از مهمترين فرآيندهاي رفتاري است كه در زندگي روزمره نقش بسيار مهمي دارند. حافظه توانايي به يادآوردن تجربيات گذشته در سطح خود آگاه يا ناخودآگاه است يا به عبارتي گوياتر: حافظه عبارت است از تغيير و تحول دايمي سيستم عصبي كه بر اثر اطلاعات ورودي محيطي و فعاليت ذاتي خود سيستم عصبي رخ ميدهد. درگيري فكري يا استعداد پرسش برانگيز حافظه خاص انسان قرن ما نيست بلكه بسياري از تمدنهاي گذشته منشاء كاركرد و تقويت آن را مدنظر داشته اند. از جمله در طب سنتي ايران به داروهاي متعددي كه موجب تقويت حافظه و يادگيري ميشود نظير صمغ كندر اشاره شده است. براي بررسي صحت اين نظريه به شيوه علمي مطالعاتي در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد بر روي حيوانات آزمايشگاهي كه مادرانشان در دوران شيردهي كندر خوراكي مصرف نموده اند انجام گرديد. در اين پژوهش كندر به نسبت 1% در غذاي موش سوري ماده از زمان تولد نوزادان نر به مدت 8 هفته (دوران شيردهي) اضافه شد و با استفاده از روش يادگيري توسط محركهاي شرطي و غيرشرطي به وسيله دستگاه Shuttle Box (آزمايش شامل مراحل: (Long memory , Short memory , Learning) بر روي موشهاي سوري نر (نوزاداني كه بالغ شدهاند) در سه دوره، هفته اول (يادگيري)، هفته دوم (حافظه كوتاه مدت) و 21 روز بعد (حافظه درازمدت) در هر دوره سه روزه متوالي به تعداد 30 مرتبه در روز هر موش مورد آزمايش قرار گرفت. نتايج به دست آمده با استفاده از آزمون t,test و آناليز واريانس يك طرفه مقايسه و نتايج نشان داد كه مصرف كندر در دوران شيردهي نسبت به گروه شاهد اثرات مثبتي بر روي موشهايي كه هنگام شيرخواري مادرانشان كندر استفاده كرده اند داشته است. يادگيري (P=0.03)، حافظه كوتا مدت (P=0.02) دارد و نظر تجربي دانشمندان گذشته در تأثير مثبت كندر بر روي يادگيري و حافظه تأييد گرديد و نتايج تحقيق اهميت توجه به منابع اصيل پزشكي ايراني ار به خوبي آشكار ميسازد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

وحیدی مهرجردی، ع.، و دشتی رحمت آبادی، م.، و فروزان مهر، م.، و نادی، م.، و افتخارافضلی، م.، و بکتاش، ع.، و پاکدل، س. (1382). ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد, 11(1), 47-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2109



Vancouver : کپی

وحیدی مهرجردی علیرضا، دشتی رحمت آبادی محمدحسین، فروزان مهر مریم، نادی مریم، افتخارافضلی مهدیه، بکتاش علیرضا، پاکدل سعید. ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. 1382 [cited 2021June15];11(1):47-52. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2109



IEEE : کپی

وحیدی مهرجردی، ع.، دشتی رحمت آبادی، م.، فروزان مهر، م.، نادی، م.، افتخارافضلی، م.، بکتاش، ع.، پاکدل، س.، 1382. ارزیابی اثر کندر بر روی یادگیری و حافظه موش سوری در دوران شیردهی مادر. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد, [online] 11(1), pp.47-52. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2109.



 

 
بازدید یکساله 365 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی