برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1383 , دوره  12 , شماره  44 ; از صفحه 1 تا صفحه 37 .
 
عنوان مقاله: 

انديشه اجتماعي، دانش جامعه شناختي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

در ديداري مجدد با جامعه شناسي به منظور مقايسه مباني و دستاوردهاي معرفتي آن با انديشه هاي اجتماعي، حداقل چهار دسته اختلاف، قابل شناسايي است. در بررسي اجمالي اين وجوه تفاوت، بدون هرگونه اطاق نگري منجر به حذف برخي از وجوه به نفع وجوه ديگر و يا ناديده گرفتن امكان تاثيرگذاري توامان، چنين به نظر مي رسد كه در اين ميان بيشترين و بارزترين سهم به تفاوت هاي (انگاره)اي تعلق دارد. اين مسئله با مروري بر اصلي ترين مفروضات انگاره اي جاري در هر يك از اين دو سنخ معرفتي، بيشتر احراز مي گردد. اين مطالعه به جز تلاش براي سامان دهي به بحث هاي پراكنده اي كه در تبيين نسبت ميان (انديشه اجتماعي) و (دانش جامعه شناختي) صورت گرفته است، پرسش ديگري را نيز تعقيب كرده است و آن، اين كه در دوره اي كه امكان كشف و شناسايي انگاره هاي معرفتي و نمايان سازي وجوه مميزه آنها ميسر شده است و متفكرين در اين باره به نوعي خودآگاهي معرفتي رسيده اند، آيا نمي توان با گذر از برخي اسطوره هاي چارچوب، معرفت علمي - عقلاني آينده را خلاقانه و گزينش گرانه تر از پيش رقم زد؟ به نظر مي رسد كه در پيش گرفتن اين روند، مستلزم وجود نوعي خودباوري است كه در مولد و خاستگاه جامعه شناسي يعني غرب، پيش از جاهاي ديگر وجود دارد، در عين حال بضاعات و ظرفيت هاي معرفتي مسلمانان براي چنين ابداع و سنتزي بيش از آنان است. ما به اين تلقي و ايده به نحوي بسيار موجز و خام، در نتيجه گيري پاياني بحث اشاره كرده ايم تا شايد بهانه و مدخلي باشد براي ورود به مطالعات جدي تر (فراجامعه شناسي) در آينده.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 613
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی