5 SID.ir | بررسي تاثير كاربرد روش حل مساله گروهي بر تهديد درك شده دختران نوجوان در زمينه پيشگيري از كم خوني فقر آهن
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير كاربرد روش حل مساله گروهي بر تهديد درك شده دختران نوجوان در زمينه پيشگيري از كم خوني فقر آهن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش فوق مطالعه اي نيمه تجربي از نوع كارآزمايي باليني است كه به منظور بررسي تاثير كاربرد روش حل مساله گروهي بر تهديد درك شده دختران نوجوان در پيشگيري از كم خوني فقر آهن در مدارس راهنمايي منطقه 2 شهر تهران انجام گرفته است. بدين منظور 120 دختر دانش آموز با ميانگين سني 13.3 سال وانحراف معيار 0.9 درصد مبتلا به درجاتي از فقر آهن براساس داده هاي آزمايشگاهي طي يك نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب و به دو گروه شاهد و آزمون تقسيم گرديدند. ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه، چك ليست خود گزارشي و داده هاي آزمايشگاهي بود. داده ها در دو مرحله قبل و بعد از مداخله جمع آوري گرديدند. مداخله شامل يك برنامه آموزشي به روش حل مساله گروهي در زمينه افزايش تهديد درك شده جهت اتخاذ رفتارهاي پيشگيري كننده از كم خوني بود كه طي 5 جلسه گروهي و يك جلسه فردي براي دختران دانش آموز نمونه پژوهش اجرا شد، دانش آموزان در تمامي مراحل، از معرفي مشكل تا ارائه راه حلها و نهايتا اجرا مشاركت داشتند پس از اتمام هر جلسه، يك خلاصه كارت آموزشي حاوي مطالب علمي آن جلسه به آنان ارائه مي شد. بعد از 2.5 ماه بدون مداخله پژوهشگر، پس آزمون اجرا شد. نتايج بررسي با آزمون t نشان داد كه اجراي برنامه آموزشي به روش حل مساله گروهي موجب افزايش دانش، نگرش، شدت درك شده، حساسيت درك شده، تهديد درك شده و اتخاذ رفتارهاي پيشگيري كننده (P<0.0001) پس از مداخله در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد شده است. همچنين آزمون آماري t زوجي (Paired-T-Test) نشان داد ميزان متغيرهاي ذكر شده و ميزان فريتين سرم به عنوان يك شاخص تشخيص كم خوني فقر آهن، بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنا داري داشته است. (P<=0.0001) اما در گروه شاهد اختلاف معناداري مشاهده نشد. نتايج حاصل از آزمون همبستگي نيز نشان داد بين تهديد درك شده و رفتارهاي پيشگيرانه دختران پس از مداخله در گروه آزمون ارتباط مستقيم وجود دارد. بدين ترتيب كه هر چه ميزان تهديد درك شده دختران افزايش يابد ميزان رفتارهاي پيشگيرانه آنها نيز افزايش مي يابد (P<0.0001) بنابراين فرضيه اول پژوهش، مبني بر موثر بودن روش حل مساله گروهي بر دانش، نگرش، شدت درك شده، حساسيت درك شده و تهديد درك شده و فرضيه دوم پژوهش، مبني بر موثر بودن افزايش تهديد درك شده بر افزايش رفتارهاي پيشگيرانه دختران نيز مورد تاييد قرار گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی