برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سيستم هاي مغزي فعال سازي/ بازداري رفتاري و منبع كنترل دانشجويان دختر و پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعيين و مقايسه سيستم هاي مغزي فعال سازي/بازداري رفتاري و منبع كنترل دروني و بيروني دانشجويان دختر و پسر بود.
روش: روش پژوهش مطالعه علي- مقايسه اي و جامعه آماري كليه دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز اهواز به تعداد 15هزار نفر بود که از ميان آن ها 300 نفر (75 پسر و 75 دختر با منبع كنترل بيروني و 75 پسر و 75 دختر با منبع كنترل دروني) با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها نسخه كوتاه پرسشنامه گري-
ويلسون (2000) و مقياس كنترل دروني- بيروني راتر (1966) بود.
يافته ها: يافته ها نشان داد تفاوت ميزان فعاليت سيستم هاي مغزي/
رفتاري بين چهار گروه آزمودني معني داري است. ميزان فعاليت سيستم فعال سازي رفتاري در آزمودني هاي با منبع كنترل دروني بيشتر و اين ميزان در پسران بالاتر از دختران بود و ميزان فعاليت سيستم بازداري رفتاري در آزمودني هاي با منبع كنترل بيروني بيشتر و اين برتري با گروه دختران بود. در سيستم جنگ- گريز، درك از مركز كنترل بيروني ميانگين بالاتري را نشان داد و ميانگين دختران در گريز و ميانگين پسران در جنگ بيشتر بود.
نتيجه گيري: بر اساس ديدگاه گري، سيستم فعال سازي رفتاري با عواطف مثبت و سيستم بازداري رفتاري با عواطف منفي در رابطه است و بر اثر محرك هاي دروني و بيروني فعال مي شوند. تفاوت هاي اين دو سيستم مي تواند علت واكنش هاي مغزي براي انواع گوناگون آسيب
شناسي رواني و روش هاي پيشگيري آن را تبيين کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 385
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی