برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه سيستم هاي مغزي فعال سازي/ بازداري رفتاري و منبع كنترل دانشجويان دختر و پسر

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعيين و مقايسه سيستم هاي مغزي فعال سازي/بازداري رفتاري و منبع كنترل دروني و بيروني دانشجويان دختر و پسر بود.
روش: روش پژوهش مطالعه علي- مقايسه اي و جامعه آماري كليه دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز اهواز به تعداد 15هزار نفر بود که از ميان آن ها 300 نفر (75 پسر و 75 دختر با منبع كنترل بيروني و 75 پسر و 75 دختر با منبع كنترل دروني) با روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها نسخه كوتاه پرسشنامه گري-
ويلسون (2000) و مقياس كنترل دروني- بيروني راتر (1966) بود.
يافته ها: يافته ها نشان داد تفاوت ميزان فعاليت سيستم هاي مغزي/
رفتاري بين چهار گروه آزمودني معني داري است. ميزان فعاليت سيستم فعال سازي رفتاري در آزمودني هاي با منبع كنترل دروني بيشتر و اين ميزان در پسران بالاتر از دختران بود و ميزان فعاليت سيستم بازداري رفتاري در آزمودني هاي با منبع كنترل بيروني بيشتر و اين برتري با گروه دختران بود. در سيستم جنگ- گريز، درك از مركز كنترل بيروني ميانگين بالاتري را نشان داد و ميانگين دختران در گريز و ميانگين پسران در جنگ بيشتر بود.
نتيجه گيري: بر اساس ديدگاه گري، سيستم فعال سازي رفتاري با عواطف مثبت و سيستم بازداري رفتاري با عواطف منفي در رابطه است و بر اثر محرك هاي دروني و بيروني فعال مي شوند. تفاوت هاي اين دو سيستم مي تواند علت واكنش هاي مغزي براي انواع گوناگون آسيب
شناسي رواني و روش هاي پيشگيري آن را تبيين کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شاهنده، م.، و آقایوسفی، ع. (1391). مقایسه سیستم های مغزی فعال سازی/ بازداری رفتاری و منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر. روان شناسی کاربردی, 6(3 (پیاپی 23)), 7-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194492



Vancouver : کپی

شاهنده مریم، آقایوسفی علیرضا. مقایسه سیستم های مغزی فعال سازی/ بازداری رفتاری و منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر. روان شناسی کاربردی. 1391 [cited 2021September24];6(3 (پیاپی 23)):7-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194492



IEEE : کپی

شاهنده، م.، آقایوسفی، ع.، 1391. مقایسه سیستم های مغزی فعال سازی/ بازداری رفتاری و منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر. روان شناسی کاربردی, [online] 6(3 (پیاپی 23)), pp.7-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194492.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 167 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی