برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 61 تا صفحه 92 .
 
عنوان مقاله: 

مطالعه عوامل اجتماعي و فرهنگي موثر بر نگرش به هويت ديني زن مسلمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه انسان شناسی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

شناخت نگرش موجود به هويت زن مسلمان در شرايط کنوني جامعه ايران که از يک سو با گرايش هاي سکولاريستي مواجه است و از سوي ديگر در معرض افکار راديکال فمينيستي قرار دارد، مي تواند گامي اوليه در جهت بازشناسي و احياي هويت ديني زن مسلمان باشد. از اين رو در پژوهش حاضر که در شهر تهران به انجام رسيده، ابتدا به شناسايي ويژگي هاي زن مسلمان از منظر متون ديني و صاحب نظران اين عرصه و سپس به توصيف نگرش شهروندان تهراني به هويت ديني زن مسلمان پرداخته شده و در نهايت عوامل موثر بر اين نگرش شناسايي و تبيين شده است. بر اساس يافته ها بيشترين نگرش مثبت در وهله نخست به بعد انساني هويت زن و سپس به بعد خانوادگي و بعد اجتماعي اقتصادي مربوط بوده و کمترين اجماع و توافق درباره بعد سياسي هويت زن مسلمان ابراز شده است.
همچنين بر اساس تحليل هاي دوبعدي هويت شخصي، ميزان دين داري، نوع ارزش ها و نگرش ها، جنسيت، وضعيت تاهل و اشتغال با متغير وابسته رابطه مستقيم و معنادار داشته اند. از اين رو هرچه تعريف افراد از خودشان مثبت تر، ميزان دين داري آن ها بالاتر، ارزش ها و نگرش هايشان سنت گرايانه تر و تحصيلاتشان بيشتر بوده، نگرش مثبت تري به هويت ديني زن مسلمان اظهار کرده اند. بر اساس نتايج رگرسيوني از ميان عوامل مورد مطالعه ابتدا «ميزان پايبندي ديني»، سپس «جنسيت»، «وضعيت تاهل»، «ميزان تحصيلات» و «هويت شخصي» به ترتيب بيشترين تاثير را بر متغير وابسته نشان داده اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 220
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی